Træd til du letter 2

This entry is part 23 of 36 in the series Erfaringer

Nogle gange er der ikke andet, at gøre end at hoppe ud over kanten sammen med de andre får, mens man falder kan man jo så overveje om det var en fornuftig beslutning og nyde udsigten på vejen.

Så dette er en fortsættelse af Træd til du letter

Det kan måske undre at jeg efter 70.000 velomobil kilometer stadig fundere over om jeg har den rigtige kadence, det korte er at man har masser af tid til at tænke på lange cykleture. Den længere forklaring er, at da jeg fik min første velomobil, en Leitra var den monteret med BionX E-assist, som desværre var defekt, og blev skiftet ud med det fantastiske Rohloff gear. Så det var bare træde stille og roligt, uden at fundere nærmere over det. Leitra var også en touring- og pendler velomobil, hvilket den er utroligt velegnet til. Men en racer eller fart raket det er og skal den hellere ikke være.  Da jeg fik Strada, fortsatte jeg med samme “rolige” kadence. Så jeg har ikke hoppet direkte fra en racercykel til en velomobil, i Leitra havde det sikkert også betydet, at jeg ville slingre faretruende hvis jeg skulle holde 90 rpm.

Jeg havde en fornemmelse af hvad min kadence var, men det var først her efter jeg fik kadence måler i år, jeg begyndte at tænke på om jeg nu havde den “rigtige” kadence.

Idag var ikke det “fantastiske” forårs vejr der lokkede mig ud, men mine 2 hunde, så efter de havde løbet energien af sig, kunne jeg bruge tiden til at forsætte med at studere og snage i andre liggende cyklisters kadence, da det nok er det mest sandsynlige sted at finde ud af om jeg egentlig har haft den “rigtige” kadence. Der var også kommet nogle gode kommentarer på et forum omkring kadence, hvor der både er liggecykler og velomobil  brugere

Strada og liggecyke
Strada og liggecykel, identisk kadence?’

I en velomobil bruger man gearene meget mere end på en almindelig cykel, dette gør de fleste også på en liggecykel.

Ved at kigge dem over skulderne og læse kunne jeg se, at flertallet lå på omkring de 80 rpm, altså 10 rpm under de “anbefalet” til almindelige cykler. Jeg har ikke bevidst gået efter at holde den kadence, men det har ligesom været et naturligt valg.

Men det har været spændende at læse, hvad der bliver skrevet om kadence, lige nu ser det hellere ikke ud til at videnskaben og “rytterne” er ved at nærme sig enighed.

Korrekt eller ej. Jeg er nu ganske tilfreds med min kadence, så den beholder jeg… 🙂

Ses derude…Mæh siger det lille…

 

Series Navigation<< Træd til du letterSnapshots på farten >>

2 Replies to “Træd til du letter 2”

  1. Hei Søren,

    Jeg har hoppet fra en racersykkel rett inni Strada, og om kadansen kan jeg sier at på racersykkel jeg trø cirka 100 omdreiinger/minut, og i Strada trø jeg cirka 95 omdreiinger/minut.
    Det må en bli vant med, men det kan læres gjennom trening!

    For meg fungerer det bra i alle fall…….

    Hilsen, Adri.

    1. Hej Adri

      Jeg kan sagtens cykle med en kadence på 90-100 rpm, men jeg føler ikke, at det er der jeg for mest ud af det, og slet ikke på længere ture. Jeg tror det er individuelt, hvilken kadence der er bedst, vi er jo ikke alle ens bygget. Min kadence ligger i området fra 70-85 rpm. Jeg har læst mange interessante artikler de sidste par dage, mange har tallet 90 rpm som det eneste korrekte, uden at dokumentere hvorfor, andre har et et spænd fra 60-90 rpm. Og de mere simple råd, ikke for lavt eller for højt, da begge dele kan give træthed.

      Under min søgning omkring kadence dukker der så andre svar op, som måske også stiller nye spørgsmål. Fandt artikler omkring mælkesyre/affaldsstoffer, hvor forskning skulle vise at mælkesyre ikke skulle give trætheden i muskler, tværtimod. Men ofte ser det ud til at de videnskablige resultater ikke altid når ud til cykelsporten, og omvendt erfaringerne ikke tages med i forskningen.

      Så man sortere en del i det man finder på nettet og ofte drage sine egne konklusioner.

      Som du selv skriver for dig fungere det godt, og det er vel det vigtigste 🙂

      Hilsen Søren

Skriv en kommetar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.