Velomobil turen til Frankrig Tur-Retur 1

This entry is part 1 of 15 in the series Velomobil turen til Frankrig Tur-Retur

Afsnit 1

Indledning Ruten

Da jeg skulle køre Paris-Brest-Paris 2015, var der kun et “lille” problem. Problemet bestod i at hvordan jeg og Strada kom ned til Paris. Der var ikke plads til Strada i den bus der var arrangeret ned til Paris, alternativet var at smide Strada på taget af Martrix. Men udsigten til at køre i bil, med omkring 100 km timen ned og hjem var mindre tiltalende end at cykle derned.

En rute blev lavet på Ride With GPS

Oprindelig rute til sommerturen
Oprindelig rute til sommerturen

Ruten

Jeg havde sat 20 dage af til turen, 7 dage ned, 4 dage(90 timer) Paris-Brest-Paris og 7 dage hjem, 2 dage der var “hviledage” den ene blev brugt på at cykle fra camping til hotel og cykelkontrollen ved PBP, da jeg kom lidt sent i mål var der ikke så meget hviledag tilbage. Hvordan jeg oplevede Paris-Brest-Brest 2015 Kan læses her i kronologisk rækkefølge som Hele serien om min deltagelse, forberedelse i  PBP 2015 eller kun fra selve PBP 2015

En rute der var oprindelig på de omkring 4000 kilometer inklusiv Paris-Brest-Paris(1200 km). Der var dog en del steder hvor jeg måtte opgive at følge den, der var steder hvor vejene var lukket, på grund af vejarbejde, kanal udvidelser, færge der ikke seljlede eller byfester. Selvom Strada og jeg blev transporteret til Møgeltønder Camping, hvilket var 400 km mindre jeg skulle cykle ifølge den oprindelige rute, endte jeg alligevel på  4200 kilometer på 20 dage. Dette skyldes som nævnt omkørsel på grund af vejarbejde og deslige. Da det blev nødvendigt at fravige oprindelige rute, er Garmin 800 mildset talt elendig til at finde den nemmeste og korteste vej til et punkt(by), jeg ved ikke, hvorfor den absolut vil have sendt mig ud via diverse turistattraktioner, hvilket ofte giver 20-50 kilometer længere afstand at cykle. Et andet problem med Garmin 800,er f.eks i det nordlige tyskland, er den hvergang jeg har cyklet der, vises en stor del af ruten, som en lang lige streg i luft linie, uden at følge vejene. Selvfølgelig giver det så nogle oplevelser, og du kommer steder du aldrig ville have besøgt. Jeg mangler doglige en mulighed, inde i navigationen, at kunne trykke på en knap, hvor der står vej spærret, så den udregner en rute igen udenom, istedet for at lede en tilbage til samme spærret sted. Jeg vil senere komme med eksempler på ruteproblemer.

Overnating

Jeg havde telt med,ville overnatte på campingpladser, hotel, B&B, vandrehjem(hostels) og ude i den fri natur. Jeg havde ikke planlagt eller reserveret steder hjemme fra, hellere ikke set ruten igennem for om der var steder i nærheden, satsede på der dukkede noget op , når jeg blev træt.

Gear og Strada

Da jeg havde flere muligheder for overnatning, var det ikke det store camping gear jeg havde med, kun telt og sovepose, liggeunderlaget fyldte for meget, men der brugte jeg Radical sæde. 3 sæt Cykeltøj og et par lange og korte bukser + 2 trøjer. En regnjakke og let jakke. Mere havde jeg ikke behov for, da der kunne vaskes undervejs.

Strada havde været til eftersyn hos velomobilcenter.dk, og var klar. Jeg havde valgt at køre uden Sinner Hood, fravalgte også Flevo taget, da jeg forventede det blev godt vejr. Vejret blev fantastisk, der var kun enkelte byger, hvor det lille cover var nok. En enkelt gang var der et skybrud, men det passede med jeg var på vej under en tunnel under én motorvej, så der holdt jeg i ly for regnen 1 time.

Hvis jeg havde valgt at køre med Sinner Hood, tror jeg, at jeg ville have været smeltet, så varmt og dejligt var det på turen.

Turen

Jeg havde en vidunderlig og oplevelsesrig tur, som jeg vil skildre i de følgende afsnit…

[post_list_box series=”309″]

 

Fortsættes…

 

Series NavigationVelomobil turen til Frankrig Tur-Retur 2 >>

Skriv en kommetar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.