E-Assist or Not

Min Leitra med BionX 2010
This entry is part 1 of 4 in the series Overvejelser Og Mening

El-cykel., E-Assist eller cykel hjælpemotor, flere navene, samme funktion. Der ses flere typer af disse, fra at være en nice produktion hos forskellige mindre producenter med kreative og opfindsomme mennesker, har  de store cykelproducenter igennem de senere år adapteret ideen, enten ved at købe eller udvikle deres egen motor. Det har givet et boost i udviklingen.

Selv Frank Schleck drømmer om en :-):

Det er jo en meget sjov reklamefilm, dog efterlader det også et indtryk af at el-cykel kun er for svage, og vi andre kun skal drømme om det :-). Selv her i 2014 er det svært at overbevise folk om at der findes andre cykler, der kan konkurrere med bilen på de små ture og pendling, hvor det ofte  viser sig at cyklen er hurtigere fremme.

Holdningen om, at E-assist kun er til “svage”  viser sig hurtigt når der spørges til det. Men kan man forvente et andet svar, hvis den der bliver stillet spørgsmålet, er en af dem der tager bilen til hverdag, tager en 50 km cykeltur hver lørdag. Det er nok værd at overveje hvilke personer eller  forum, der spørges i, du kender jo svaret på forhånd hvis du spørger i den lokale cykelklub, du bliver bare bekræftet i dine egen antagelser. Det har meget relevans om personerne overhovedet har en el-cykel, spørg om hvilken erfaring de har.  Find det rigtige sted og forum at stille spørgsmålene, søg information.

Overvej den fordel du kunne have, ikke hvad andre mener.

Min Leitra med BionX 2010
Min Leitra med BionX 2010

Det er meningen skulle dette indlæg handle om mine overvejelser om at få E-assist enten i  Strada eller anden velomobil, men  “fordomme” har også spillet ind i mine overvejelser om E-assist., dette er dog et overstået kapitel, Jeg har hellere ikke det samme cykelmønster som andre, så det er andre problemstillinger og overvejelser der gør sig gældende.

[notice]Dette indlæg handler om mine tanker og overvejelser omkring E-asist. Det er ikke en test, eller gode råd. Jeg har besluttet mig, men ikke til hvornår jeg bliver E-transporteret 🙂 [/notice]

Min erfaring med E-assist

Min Leitra havde BionX  250 watt motor installeret fra starten af, der var dog en fejl, så den kom aldrig til at fungere 100 % som den skulle. Hvis det ikke var fordi jeg lånte en almindelig cykel med BionX hos min lokale cykelhandler,  hvor det fungerede perfekt,  tror jeg at jeg aldrig ville have overvejet E-assist igen. Jeg var så positivt overrasket , så da jeg blev tilbudt en el-cykel på tilbud , slog jeg til, dog var det til min kone, man er jo ikke svag :-). Det er så ikke BionX, men en hvor den trækker på forhjulet, batteri har kortere rækkevidde. Den har både jeg og konen haft meget glæde af. Dejlig til de små ture, handle, bevares den er tungere, men når den har sent mig op på de 25 km/t, hvor motor slår fra er det ikke meget svære at øge hastigheden end som på normal cykel. Bakker er jo intet problem. Jeg har også prøvet Flevobikes Orca med e-assist , desværre kun en kortere tur.

Kan jeg have gavn af E-assist

Med 15- 25.000 kilometer årligt, hvor det er følgende kategorier; daglig transport, motionløb, langdistanceløb, træning, hyggeture og touring. Det siger sig selv at i nogle af kategorierne er E-assist udelukket., jeg kan nok hellere ikke betegens som  værende svag i cykel henseende. Kunne jeg få gavn af E-assist.

På lange ture er det ikke tophastigheden der betyder noget, men gennemsnits hastigheden og terræn.  Det siger sig selv jo flere op kørsler ad bakker , jo laver gennemsnit, selvom man skulle tro at turen ned af bakke skulle øge snittet gevaldigt.

Så bakker, og bykørsel ville jeg have gavn af e-assist. Da jeg ikke har prøvet at køre meget lange ture med E-assist kan det kun blive teoretisk.

Jeg førsøgte at gennemgå mange af mine GPX filer der var oploadet til forskellige sider. Men er det muligt at regne sig frem til om jeg har behov  “hjælp”

Her er 2  Ruter med næsten samme distance, vejr, temperatur  men forskellige højdemeter:

Rute 1. Update! Endomondo har lavet om så det åbenbart ikke virker med at vise indlejret ruter længere.Og kan ikke lige finde denne rute på de andre steder jeg har ruter

Endomondo giver de informationer som man bruger til at sammenligne sine ture, måle  fremgang og se “Hvordan det gik”, men det kræver utrolig meget tid at sidde lede efter, sammenligne hastigheder, det har jeg ikke lyst til. Men det ses tydeligt at der er en sammenhæng mellem antallet af Højdemeter op og gennemsnithastigheden.

Rute 2: Update! Endomondo har lavet om så det åbenbart ikke virker med at vise indlejret ruter længere. Og kan ikke lige finde denne rute på de andre steder jeg har ruter

Fra et af de andre steder jeg smider GPX filer op, var der en anderledes måde at vise data på.

Den åbenlyse forskel er stigningerne, forskellen ses tydeligt når egenskaberne for ruterne bliver lagt ud i procent. Det bliver jo straks mere interessant i overvejelserne når der er noget at sammenligne med, men…

Rute 1: Procenter

Rute 1 med ruteegenskaber fordelt i procenter
Rute 1 med ruteegenskaber fordelt i procenter

…desværre er tallene ikke brugbare, for de giver ikke den reelle hastighed som jeg køre op ad bakke med, procentdelen er jeg også i tvivl om, da jeg ikke ved hvordan den trækker det ud af GPX filen, er det hvergang jeg køre en meter op, eller stigninger på over 1 %.

Rute 2: Procenter

Rute 2 med ruteegenskaber fordelt i procenter
Rute 2 med ruteegenskaber fordelt i procenter

Se  Rute 2,(Z3) der skulle jeg køre 40 % af tiden op ad bakke, svarende til 5 timer 24 min 1 sek.  Ifølge det skulle jeg have  en gennemsnits hastighed  på ( 40 % af 325 = 130 km) så 130 km : 324 min ≈  24 km/t op ad bakke, det er jo næsten et mirakel når totalgennemsnittet for hele ruten var 23, 9 km/t.. Så hvis de 24 km/t  havde været sandt var der jo slet ingen grund til at overveje E-assist..

Så er det måske mere brugbart

Rute 1: Fartzoner

Fartzoner rute 1
Fartzoner rute 1

Det havde dog været bedre hvis Procenter og Fartzoner  havde den samme inddeling (Z 1 -5)

Rute 2: Fartzoner

Fartzoner rute 2
Fartzoner rute 2

Når der er køres op ad bakke er der også mere kørsel ned ad bakke, det skulle næsten sige sig selv, men at ned kørslen ikke kan opveje den hastighed der tabes ved op kørsel.

Jeg førsøgte på flere måder at anskueliggøre om der var behov for E-assist, stadig med udgangspunkt i de 2 ture

Rute 1 og 2
Rute 1 og 2

Et forsøg var at lægge Fartzoner sammen så der kun var 3, så det passede med procent zoner

Rute 1. Fig. 1 Her er fartzoner  lagt sammen  fra 5 til 3 så det passer med  procenter zoner

Rute 1 Sammensat fig 1
Rute 1 Sammensat fig. 1

Et andet forsøg var at  visualisere og bibeholder de forskellige zoner

Rute 1 Fig. 2

Rute 1 sammensat Fig. 2
Rute 1 sammensat Fig. 2

Og den anden rute..

Rute 2 Fig. 1 Her er fartzoner  lagt sammen  fra 5 til 3 så det passer med  procenter zoner

Rute 2 sammensat Fig. 1
Rute 2 sammensat Fig. 1

Rute 2 Fig. 2

Rute 2 sammensat  Fig. 2
Rute 2 sammensat Fig. 2

At flytte rundt med data, og  få det vist på forskellige måder fik mig ikke nærmere, ikke andet end det jeg vidste i forvejen, bakker er langsommere at køre op ad 🙂

Så det giver ikke nogen ide at forsøge at regne sig frem til det med de data jeg har eller sidde og kigge ruterne minutiøs igennem.

Jeg prøvede også at lave 2 “fiktiv” ture på  på 5 timer delt op i 1 times segmenter og de gemensnithastigheder jeg normalt ville køre med under forskellige forhold (op,ned byer…)

Fiktiv tur 1 uden motor:

1 time op ad bakke    15 km/t

1 time by                       20 km/t

1 time middelvej         30 km/t

1 time god vej              40 km/t

1 time ned bakke        50 km/t

Jeg ville være kommet 155 km med et snit på 31 km/t

Fiktiv tur 2 med motor (skal ifølge loven slå fra ved 25 km/t og må kun virke når der trædes i pedaler):

1 time op ad bakke*   25 km/t

1 time by*                     25 km/t

1 time middelvej         30 km/t

1 time god vej              40 km/t

1 time ned bakke        50 km/t

Jeg ville være kommet 170 km med et snit på 34 km/t

* Der ville jeg “vinde” , det er så “kun” 15 kilometers gevinst og  teoretisk, måske ville vægten af motoren og batteriet trække ned, omvendt kunne der spares vægt da de ekstra 2 liter vand ikke burde være nødvendigt når der er hjælp op ad bakker.

Der er så mange spørgsmål som vægt, rækkevidde. opladning. Jeg kender mig selv godt nok til at hvis en hjælpe motor spare på mine kræfter og energi, ville jeg omsætte det “overskud” til at køre endnu længere. Tænk hvis jeg kunne cykle 400 kilometer om dagen på de lange ture..:-)

Min konklusion er at jeg ikke har behov for E-assist, men derfor er jeg meget opsat på at få det.

Jeg har overvejet det ideelle system til Strada, en krank motor og et lille og lettere batteri, der kun skulle booste mig op ad bakkerne, så til motionløb og Brevets af med batteri.

Er kommet til den beslutning, at Strada skal forblive som den er. Ligeså sikker er jeg at jeg nok skal blive med elektrisk hjælp en dag, men så bliver det i en Flevobikes Orca som også kan købes i Danmark hos Velomobilcenter.dk

Flevobike Orca
Flevobike Orca

Desværre er det ikke til at prøve sådan en på en lang tur, under Eurotour 2013 var der en med på nogle af etaperne, han havde dog i solidaritet med os andre ikke batterierne med. Men til Eurotour2014(Oslo-Berlin) køre der en dansker med som snart har en Orca med assist, så har jeg mulighed for at se den på lange ture.

Det er ikke sikkert du er blevet klogere på om du skal have e-assist,  jeg kan hellere ikke give masser af erfaringer videre, da den er begrænset til kørsel med  BionX i Leitra i en kort periode, hvor det hellere ikke fungerede optimalt.

Husk det er din beslutning, fordi du vælger E-assist har intet at gøre med at du er “svag”, måske bare smartere fordi du ser potentialet i det.

Ligesom man kan have racercykel og mountainbike, er der også plads til en el cykel .

Ses derude…med eller uden hjælp 🙂