Et lys i mørket

This entry is part 12 of 36 in the series Erfaringer

Et lys i mørket, hvad giver det af oplysninger

Jeg købte sidste år en fin lille ekstra lygte fordi..

Når det er mørkt kan et lille lys gøre forskellen, måske er det at overdramatisere ved at skrive at det kan betyde forskellen mellem liv og død. Fakta er dog at hvis man ikke bliver set, kan man blive ramt , det vil man jo helst undgå når man køre cykel.

Om dagen køre jeg med kørelys eller den ene forlygte tændt, ofte begge dele, dog er jeg af den overbevisning at hvis man ikke kan se min orange Strada om dagen, så ville man hellere ikke kunne se en lyserød elefant midt på vejen. Hvorfor så kørelys, fordi det kan give andre trafikanter en fornemmelse af at der kommer et eller andet med fart på.

Jeg har et udmærket lys på min Strada, jeg kan se langt og godt fremad. Baglygte, bremselys og blinklys skal man være blind på begge øjne for ikke at se.

Jeg behøver ikke mere lys om vinteren, det er mørkt , meget mørkt så der behøver ikke at være meget styrke i et lys før det kan ses på denne årstid. Dog skal man være opmærksom på, at man i byer og på landevejen, kan forsvinde i mængden af “lysshow” fra andre trafikanter og andet forstyrrende lys.

Der hvor jeg følte jeg manglede et ekstra lys var på det lange ture hvor dagen gik over i nat, men hvor det ikke var så mørkt som om vinteren, ofte blev det lange lys fra bagfra kommende biler tændt og slukket flere gange, for de var ikke helt klar over hvad der var foran dem, hvilken fart det bevægede sig med. Tit blev jeg blændet i mine spejl fordi de slet ikke skiftede ned til nærlys.

Tilfældigvis kom jeg til at snakke med en af dem, der netop havde “glemt” at blinde ned, på en P-Plads. Han sagde, han var blevet overasket over at han havde indhentet mig så hurtigt(må have været op ad bakke 🙂 ), han troede jeg var et meget hurtigere køretøj. Den fornemmelse havde jeg også selv, at det måske var derfor. Efterfølgende havde jeg spurgt flere jeg mødte , svaret var næsten enslydende, de var ikke klar over farten eller hvad det var de nærmede sig.  Og det er jo klart, på en normal cykel er der roterende refleks på pedalerne, så opfattes det hurtigt som en cykel,  da man ikke kan se mine pedaler, især ikke i mørke, er der hellere ikke noget der indikere at det er en cykel der er foran.

Så med det i tankerne ledte jeg efter en ekstra lygte, den skulle ikke lyse vejen op, kun give en oplysning om, at her var der en cykle.

Jeg fandt en Topeak Headlux hjelm lygte hos bike-discount.com som kunne opfylde mit behov for at blive set som cykel, et plus var at den kunne monteres på toppen af Strada.

Lys mod Skagen
Lys mod Skagen

Jeg fik en kæmpe pakke fra bike-discount…

Stor pakke fra bike discount
Stor pakke fra bike discount

..med en lille lygte på 25 gram

Stor pakke lille indhold
Stor pakke lille indhold

Jeg havde studeret billeder af den på flere sider, så havde en ide om hvordan jeg ville montere den. Lygten bliver leveret med velcro til at montere lygten på hjelmen.

Velcro hjelm mount
Velcro hjelm mount

En mulighed var at sætte bunden fast på Strada enten ved hjælp af velcro eller lave en magnet ordning. Jeg vil helst kun sætte noget på der kan fjernes igen, og uden at bore huller, heldigvis har jeg mine mounts til GoPro kamera, jeg havde heldigvis en ekstra bund uden kanter som jeg havde fundet på E-bay til et andet projekt.

Gopro lygte mount
Gopro lygte mount

Nu kan lygten blive klikket på og tages af med et snuptag. Enten på Sinner Hood eller på “Bulken” bag hovedet.

Som altid er der fordele og ulemper, det er der også ved denne lygte.  De ses tydeligt ude på de mørke landeveje, i byer kan blinkende lygter forsvinde i mængden af lys, det er så heldigvis ikke der jeg har brug for dem.

En stor ulempe er at de bruger 2 stk CR2032 lithium knapcelle batteri, som er følsomme over for kulde, hvilket kan forkorte tiden de lyser eller lysstyrken bliver meget svag under en cykeltur i lave temperature, da lygten sidder udsat. Batterierne er dog ikke tømte, efter en tur inde i varmen er de klar igen. Men det er et svagt punkt hvis man køre lange ture, dog kan CR2032 batteri  købes de fleste steder og jeg har ekstra med i tasken. Dog er det ikke så lange ture jeg køre om vinteren, men en mulighed for at forlænge “levetiden” på lyset er at koble dem til en batteri pakke eller helt at være uafhængig af små batterier , ved at sætte det sammen med lyset på cyklen/velomobilen. Dette har jeg dog ikke overvejet, da der så skal forbindes ledninger og lygten ikke er så nem at tage af og på, hvilket jeg ser som en fordel, og skal bruge pladsen til GoPro når det er lyst.

Det er nu et år siden jeg købte den, jeg må konstatere den virker til det formål jeg havde købt den til: At vise jeg er en cykel og blive set, både sommer og vinter, ja hele året.

Jeg vil gerne blive set, men der skal også være en grænse, jeg har set cykler der er mere oplyst end Eiffeltårnet juleaften, og det er ikke altid en fordel, det gælder om at blive set af andre, ikke blinde eller irritere dem.

Topeak Headlux:

Pære: 2 Hvide LED and 2 Røde LED’s
Batteri: CR2032 2 stk
Funktioner: 3 indstillinger
Hvid Konstant / Rød Blinker
Hvid Blinker / Rød Blinker
Hvid Konstant / Rød Konstant
*Batteri leve tid (cirka): 70 timer / 100 timer / 50 timer
Størrelse (L x B x H): 6.5 x 3.5 x 3 cm
Weight: 24 g (uden batteri)

* Forkortes kraftigt ved kulde. Virker dog efter “opvarmning” igen

[rating=5] Lygten er meget holdbar, jeg har dog måtte købe én ny, da jeg kom til at ødelægge gevindet da jeg skulle skifte batterierne på et tidspunkt. Dette kan dog ikke tilskrives lygten, men min uopmærksomhed. Det er kun batteriernes evne ved kulde, der er skyld den ikke for 6 stjerner. Det eneste alternativ er at købe en større og tungere lygte med andet batteri, men så er den ikke praktisk længere

Vi ses derude i mørket, med lys på.

 

 

Series Navigation<< GPS og VelomobilI blæsten skulle Strada ud >>

Skriv en kommetar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.