Den hastighed

This entry is part 36 of 36 in the series Erfaringer

Nu er det den tid igen, hvor hastigheden er et hyppigt emne i diverse velomobil forums, blogs og facebook opdateringer.

De fleste af spørgsmålene, eller skuffelsen i disse indlæg eller opdateringer kommer fra nye velonauter, som måske er blevet lidt skuffet over at de ikke straks har en gennemsnits hastighed, der er en del højere end på den “gamle” 2-hjulet.

Men også vi “gamle” velonauter undres hvert år over den manglende hastighed,  men vi ved eller burde vide at den kolde tid, tager sin bid af hastigheden.

Da jeg er interesseret i Quattrovelo, er der heldigvis nye ejer der enten skriver om den eller lægger video op ad den.  Adri, en hollænder der bor i Norge har skrevet en del om sin Quattrovelo på sin blog De Bobslee (på Hollandsk). 

Josef Janning lægger en del video op med sin Quattrolvelo

Men når det drejer sig om hastighed, eller mangel på samme, når der skiftes til en ny velomobil er det ganske interessant at læse Helen Hancox blog “Auntie Helen”.  Nu er Helen ikke en ny velonaut, men Quattrovelo er hendes 3. velomobil, de 2 tidligere velomobiler var købt brugte, en Flevobike Versatile(forløberen for Orca) og en hurtig Milan GT.  En Quattrovelo skulle have hastighed, der tangere Strada/Quest.

Når jeg læser på Helen`s blog springer det lidt i øjet, at der mangler lidt hastighed, men det er jo klart hvis der sammenlignes med en Milan GT 🙂 . Nu er jeg ikke den bedste til at komme med rådet, at man skal køre sin velomobil til, inden man begiver sig ud på længere ture. Mine første ture i både Leitra og Strada var ca. 250 km hjem da jeg købte dem. 

Men en god “fingerregel” er at hvis du er helt ny velonaut, så tager det op til 3 måneder at træne “velomobil muskler” op. En ny velomobil, mener jeg skal mindst have 1000 kilometer på tælleren, før der køres lange ture, og eventuelle indstillinger eller rettelser skal gerne være ordnet inden de lange ture.  Derfor er det vigtigt, at når du skal hente din nye velomobil, bruger den tid det tager at få den sat op til dig, og ikke bare tænke på at komme afsted.

Kommer tid…kommer hastighed.  Som med alle nye og “gamle” velonauter gælder det at man lige skal “stikke fingeren i jorden” for hvis den stadig er kold eller frossen, så falder hastigheden uden tvivl 

Og igen er vi tilbage ved manglende hastighed, og tro mig uanset om du er ny velonaut eller som mig der er på mit 8. år som velonaut vil du opleve at hastighed svinger, enten på grund af årstid, manglende træning, skadepauser eller ændret kørselmønster. 

Nyt er langsomt?

Leitra er langsom eller…hurtig

Da jeg fik min Strada i november 2012,  var der gået 4 måneder uden velomobil, jeg syntes bestemt ikke min Strada havde en hurtigere gennemsnitsfart end Leitra, men heldigvis havde jeg data og video at sammenligne med.

Strada vs Leitra

Det tog et stykke tid før jeg kom op i  hastighed med Strada, nu har jeg aldrig været en sprinter, der hvor jeg har min styrke er langdistance cykling som Brevet og ferieture.

Her fra et 400 km Brevet i 2013

Nu siger data ikke alt, for at få det helt klare billede, burde man tilføje en masse tekst til data, om man har bagage med, eller de 15 kg ekstra der ligger bagved fordi der var tilbud i supermarkedet, eller de 2-5-10-15 kilo der er sneget sig på badevægten i løbet af en vinter,  men det “gider” jeg ikke 🙂 Det er meget sjovere at cykle.  Men sammenlagt med den kolde årstid, er dette noget der vil have indflydelse på gennemsnits hastigheden og bevirke at den falder drastisk. ligeledes er vedligehold også en faktor. Ikke at der er meget der skal vedligeholdes på en velomobil, men lidt olie på kæden, fjerne snavs i hjulkasserne og meget vigtigt tjekke sporingen af hjulene.

Som nævnt har jeg en masse data og video til at sammenligne…

Mosbjerg Runden Vinter 30-01-2015 video:

Mosbjerg Runden Vinter Data..

Mosbjerg Runden Sommer video:

Mosbjerg Runden Sommer Data:

Her ses forskellen på sommer vinter/forår. Den gule markering er Leitra

Forskel i hastigheden

Ligeledes er der forskel om der cykles med Hood, selv i det kolde vejr:

Uden Hood:

Endomondo Mosbjerg Uden Hood

Med Hood:

Endomondo Mosbjerg Med Hood

Og en masse vinter og sommer  “data” fra de forskellige år på Garmin Connect her som galleri:

Men uanset hvor meget data eller video der kigges igennem, hjælper det ikke hvis man føler hastigheden er forsvundet, og selvom jeg postulere, at den kommer igen med varmen, kan man have sin tvivl.  Men det gør den hvis der trænes og intet er galt med velomobilen.

Ses derude…i mit tempo 🙂

 

 

 

Series Navigation<< Vintertid er lig med lygtetid

2 kommentarer til “Den hastighed”

  1. Hei Søren,

    Meget bra skrevet! Her har jeg ingenting å tilføye, det stemmer helt. Jeg har også lest bloggen til Auntie Helen, og alt hun skriver om QV stemmer helt med min erfaringer. Hastigheten er betydelig lavere om vinteren, det skyldes temperatuur, piggdekk, og ekstra vekt på velomobilen,
    Vi må bare komme oss gjennom den kuldetiden, og ser fram til våren…….

    Hilsen, Adri.

    1. Hej Adri

      Tak!

      Ja, vi må væbne os med tålmodighed, heldigvis varer det ikke så længe før varmen er hernede, det varer nok lidt længere tid inden den når op til dig.

      Hvis man kigger på de data billeder jeg har lagt som galleri, vil man kunne se, at min gennemsnits hastighed i nogle tilfælde er højere i Vinter/forår, som er kortere ture, end om sommeren, hvor det skyldes mine lange sommerture med oppakning, mange ture med mange højdemeter, kørsel gennem større byer osv.

      Som jeg skrev vil data aldrig give et fyldestgørende billed af gennemsnits hastigheden. Kun hvis man har de samme ture, på forskellige årstider, giver det et nogenlunde realistisk bud på hastighed, hvis der også er info om vind og vejr, men så skal der også tilføjes hvilke dæk…og…og… Det gider vi ikke bruge tid på, vi vil cykle 🙂

      Med håb om snarlig solskin og varme til dig, ikke mere sne!

      Venlig hilsen
      Søren

Skriv en kommetar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.