Vedligeholdelse af Strada

This entry is part 6 of 35 in the series Erfaringer

Før der købes en velomobil kan der være bekymringer, om det er dyrt og besværligt, at vedligeholde en velomobil som min Strada, eller om sliddele er dyre og skal skiftes tit.

Ved almindelig vedligeholdelse og rengøring er dette hvad du behøver..

Hvad du har brug for til at vedligeholde din Strada
Hvad du har brug for til at vedligeholde din Strada

 

..en støvsuger, spand vand, autoshampoo, børste, svamp og 1 til 2 dråber olie på kæden for hver 1000 km.

Er det alt? Tænker du nok sikkert, nu bilder han dig vist noget ind :-).

Ja hvis du køre mellem 5-10.000 km det første år er der ikke andet end det første eftersyn og eventuelt dækskifte. Alt er pakket ind og udsættes ikke for regn og snavs, så slid er minimalt, det er også derfor, at kæden ikke skal skal søle i olie. For meget olie tiltrækker støv og uønskede partikler, der kan give slid. Støvsuge en cykel, hvorfor dog det?. Fordi hvergang du sætter dig ned i en velomobil slæber du alt muligt med ned i den, og da den er lukket forsvinder det ikke bare lige, så er det nemt fjerne når der støvsuges engang imellem.

Hvis du som jeg, køre over de 20.000 kilometer om året , påvirker det selvfølgelig levetiden på de normale sliddele, så jeg har ikke kunnet klare mig med rengøring Jeg er dog positiv overasket over hvor lidt slid der har været på min Strada.

Ud af de 23.000 kilometer, Strada har kørte sidste år, var over halvdelen været med bagage, veje med dårlig belægning og huller, men altså ikke mere anderledes en på almindelig cykel. Så det har giver et meget godt parameter om hvad der blevet slidt på en Strada.

Hvad har været nødvendigt at skifte på grund af slid, foruden dæk og slanger:

Kæden

Baghjuls leje

Bagskifter

Jeg valgte så at få skiftet følgende:

Et Bremsekabel (Det sad forkert, så gummi var slidt af. Så nyt for at undgå vand i kabel)

Sikrings holder, se Strøm og løse forbindelser

Så længe der er garanti på Strada, køre jeg til service, hvilket jeg sikkert også vil forsætte med, det er en hyggelig tur derover og der er  stor chance for at møde andre velonauter, dog vil jeg selv lave det der høre under “småtings” afdelingen.

Jeg var så heldig at være uheldig, at det var under DM for liggecykler at baghjuls leje var helt slidt ned, og velomobilcenter.dk havde deres store trailer med, så jeg kunne komme over og få det skiftet, da det ikke ville holde til cykleturen hjem. Så baghjuls leje holdt til 21.000 hårde kilometer.

Kæden blev skiftet i forbindelse med Juletræffet, så det var efter 22.500 kilometer, der var stadig et par tusinde kilometer tilbage, men hvis den blev for slidt, ville det gå ud over tandhjulene.

Bagskifteren  var blevet meget løs i fjedre, hvilket kunne mærkes ved gearskifte, som fortages ofte ved bakkekørsel i en velomobil, da det jo ikke er muligt at stå op og træde.

Jeg har fået fortaget 2 service eftersyn, hvor alt blev kontrolleret, småting rettet, frontdæmper blev skilt ad og smurt ved eftersyn nummer 2, som blev fortaget af André fra velomobilcenter.dk i Holland :-).

Min Strada er en de første der skulle teste Risse Astro 5 bagdæmper, den var dog i restordre da jeg fik Strada, så den blev først monteret til første eftersyn. Jeg vil senere lave et indlæg med erfaringer med denne.

Jeg vil ud fra det første år postulere, at min Strada er nem, billig i vedligehold og slid dele, især når der ses på det høje kilometer antal og brugen af den.

til Strada vedligehold, sliddele, service. Og prisen for disse er som til en racercykel, hverken dyre eller billigere. Den sidste stjerne mangler, da der er steder det er svært at komme til, eller ikke er gør det selv egnet, til dels også for afstanden til service er lang.

[important] Disse indlæg som indeholder test eller erfaringer er mine egne og kan derfor ikke danne grundlag for en generalisering. Der kan være divergerende meninger og holdninger fra andre. Derfor er det vigtigt at søge så meget information om andres erfaringer. [/important]

I denne serie omkring mine erfaringer fra det første år med Strada er der foreløbig:

  • Service og sliddele
  • En kamel bag sædet
  • Dæk er da bare runde
  • Strøm og løse forbindelser
  • Det bedste batteri?
  • Vedligeholdelse af Strada
  • I regn,blæst, kulde og sol
  • Standard eller Risse Astro 5 Støddæmper
  • Strada og Sturmey-Archer
  • Vinterdæk og Velomobil
  • GPS og Velomobil
  • Et lys i mørket
  • I blæsten skulle Strada ud
  • Undskyld Jeg så dig ikke
  • Let og hurtigt
  • Vægt
  • En lille detalje
  • Kolde fødder
  • Marathon plus i sneen
  • Virb Og GoPro
  • Fart og Gennemsnit
  • Træd til du letter
  • Træd til du letter 2
  • Snapshots på farten
  • Bang!
  • Booster dims
  • Er hastigheden forsvundet
  • Når det bliver køligt og mørkt
  • Blæst og en flad fornemmelse F-Lite
  • Det er årstiden igen
  • Velonaut eller Velo Av
  • 2700 km første punktering på F-Lite 50-406
  • Vinteren kommer igen i år
  • Se Mor…uden hænder
  • Vintertid er lig med lygtetid
  • Alle ønskes et godt og sikkert 2014 cykel år

     

    Series Navigation<< Det bedste batteri?I regn,blæst, kulde og sol >>

    2 kommentarer til “Vedligeholdelse af Strada”

    1. Hei Søren,

      Jeg kan bare si meg enig med deg! Hvis jeg ser på slitasjen er det ikke så mye som er skiftes ut på de 13000 km jeg har kjørt hittil nå.
      Folk som synes at velomobiler er dyrt bør tenke seg om!

      Hilsen, Adri.

    Skriv en kommetar