Strada E Test af testur

This entry is part 2 of 13 in the series Strada E

Da jeg allerede har cyklet med Strada, siden Sunstar E-motor blev installeret ligefør “JuleRæset” har det egentlig været en test lige siden stikket blev sat i motor og jeg trillede ud af porten hos velomobilcenter.dk.

Test og dokumentation

Jeg vil dog have noget synligt, at forholde mig til, både for stille min egen nysgerrighed, men så sandelig også fordi,  at det er rart have noget “dokumentation” i baghånden, hvis jeg postulere om noget er godt eller skidt, især vigtigt for mig, når jeg skriver om det her på min blog.

Jeg forstiller mig følgende test:

  • Test af batteri rækkevidde (24 V 11 Ah = 264 Wh)
  • Turbo = +150%
  • Normal = +100%
  • Eco = +80%
  • Off = No assistance. Om det bliver med batteri som dødvægt, har jeg ikke taget stilling til endnu, mest på grund af den gearing jeg har lige nu.

Nærliggende er at bruge en rute til test, som jeg ofte har cyklet, på alle tidspunkter af året, derved har jeg mine Garmin filer til at sammenligne med, desuden svare ruten på 34 km til hvad jeg kommer ud for på længere ture, fladt, op og ned af bakker og fladt igen o.s.v som et uendeligt “loop” og forskellige typer asfalt. Ruten har den fordel den ligger tæt på hjemmet i tilfælde af at jeg løber tør for strøm kan cykle hjem. Vejrmæssigt er det også en fordel, da det kan skifte hurtigt her om vinteren. Så det er bare at cykle indtil der ikke er mere strøm i hver “mode” Det er heldigt jeg har hele vinteren til dette 🙂

Jeg forventer ikke at gennemsnits hastigheden øges drastisk, dels fordi der er hurtige strækninger ned af bakke, hvor det er mere vindens retning der kan sætte begrænsning i farten, desuden giver årstiden mere modstand i vinden i takt med at kulden vinder frem. Årstiden og køligere vejr, er til gengæld perfekt til at afprøve batteriets rækkevidde. Jeg har en ganske naturlig forventning om at det bliver nemmere op ad bakke 🙂

Sunstar motor i Strada
Sunstar motor i Strada

Så for at teste test ruten, cyklede jeg den første gang med E-assisten i Full mode, jeg selv var i “Smiley mode” det vil sige, at jeg ” hygge cyklede” afprøvede de forskellige gear , så den skal køres igen i med lidt mere energi fra min side af.

Nu har jeg ikke tænkt mig at optage en video, for hver af de forskellige indstillinger, det vil simpelthen blive for kedeligt at se på, måske bliver det kun denne ene video, der offentliggøres, for at give et indtryk af hvordan ruten er. Dog har jeg kamera med på alle turene og optager, så hvis der “efterspørges” video, kan jeg klippe dem sammen på et tidspunkt.

Ellers bliver det dokumentationen fra min Garmin via min connect garmin konto og Endomondo Bruger her på velostrada.dk vil det kunne ses som billed som dette her:

Strada E Tolne Full PM med billed
Strada E Tolne Full PM med billed

eller sådan her:

Strada E Tolne Full Powermode
Strada E Tolne Full Powermode

Link til rute på: Garmin(VeloStrada) og her Endomondo

Til at sammenligne, her er ruten kørt i oktober uden E-assist:

Test rute Uden motor med puls
Test rute Uden motor med puls

Link til rute på: Garmin(VeloStrada) og Endomondo

Jeg vil desuden ligge link under biledet som vist ovenover, enten til Garmin eller Endomondo (eller begge) det er forskelligt hvilke data man kan se, hvis man ikke har bruger der, dog er det muligt at danne sig et overblik/sammenligne, uden at skulle oprette en bruger.

Det kan måske være jeg benytter mig af denne form for “link”:

Det har så den ulempe, at du bliver sendt væk fra denne side, og ind på Garmin Connect hvis du trykker på “Flere Detaljer. For så vidt ingen problemer i, andet end du sandsynligvis bliver sendt til den gamle version af Connect Garmin, men for mig betyder det at hvis Garmin ændre måden de deler ruterne på skal det laves om alle de steder hvor jeg har brugt det på denne måde, så det holdbare i længden er billedemetoden med link til “aktivitet”

Jeg har flere ruter med flere højdemeter, som jeg også vil afprøve i de forskellige indstillinger, dog kun i Off mode, hvis jeg løber tør for strøm :-).

Motor og batteri

Motorsystemet er som tidligere nævnt en Sunstar iBike S03+ (3,2 kg)på de max 250 watt og slår fra ved 25 km/t, så den opfylder lovens krav. Batterier 2 stk a 24 V 11 Ah = 264 Wh (2 kg stk) har kun et med af gangen, men muligheden for at have begge med så er der 528 Wh at bruge af.

Hvis man har lyst og mod på det kan den findes på nettet, og besidder man den tekniske indsigt og snilde, kan man selv montere det.

Prisen

I mit tilfælde er systemet venligst udlånt til test af velomobilcenter.dk, det er også dem der har monteret det i den konfiguration jeg har. Da der kan være forskellige løsninger( batterier, velomobil model, tandhjul, ledninger der skal skiftes/forlænges o.s.v.) er det oplagt at kontakte dem for at høre hvad det nøjagtig koster at få installeret i din velomobil.

Mine Test

Det er mine personlige oplevelser med systemet, både negative og positive, og ikke en “reklamekampagne”, det er ikke “videnskablig” tests, men en ganske almindelig jævn bruger test, hvor jeg prøver at se fordele eller/og ulemper, om det er noget jeg ville have gavn af at bruge permanent i vintermånederne, og når der skal køres Brevet og motionsløb skifter jeg til min normale krank.

Hvorfor E-assist?

Jeg cykler mange kilometer hvert år, men qua mange operationer i knæene, er de mine “Svageste link”, i de kolde måneder, og når der skal cykles op ad bakker. I de varme måneder er det længere ture, hvorved der også dannes naturlige smertelindring ,Endorfiner, Chris MacDonald kort om smerte. Samme effekt opnår jeg ikke på de kortere ture som køres i vintermånderne

Men e-assist behøver ikke at være lig med svage led eller handicap, hvilket det ofte kædes sammen med, på mine ture i udlandet har jeg set hvordan det har vundet indpas til daglig pendling og ferieture, især hvor det gælder om at nyde i stedet for at yde. I mit tilfælde og ønske om en perfekt E-assist opsætning at jeg stadig yder , men samtidig nyder. Det vil sige, jeg vil ikke have en hjælpemotor, hvor jeg ikke selv skulle træde, det skal være en hjælp, ikke overtage min cykling.

Jeg har sværmet omkring E-Assist længe, ( se evt E-assist or Not og Orca )men aldrig taget springet, for det har ikke harmoneret med min deltagelse i Brevet og motionsløb, men med denne motor skulle det ikke være noget problem, da der kan skiftes mellem motor og normal krank, dog er det ikke lige noget der kan gøres på 30 min.

Nok skriveri, nu må jeg tage mig sammen og køre batteritesten.

Vi ses derude…er jeg løbet tør så giv et skub 🙂

 

 

 

 

 

Series Navigation<< Rigtige mænd bruger EStrada E Rækkevidde på Batteri >>

8 Replies to “Strada E Test af testur”

  1. This will be very interesting– I’ll also pass it to my friend Denez Boddenec in France who has been doing a lot of research into different e-assist systems on velomobiles in conjunction with Cycles-jv of leMans. Although I don’t plan e-assist right now I will definitely need it eventually. I hope to get my FOURTH QuestXS soon as it is almost complete– even more modified than leQ001– we are not sure if it will be heavier or lighter than the last one yet.
    Sent you an invite to setup a European Velo group on Connect.Garmin.
    Keep up the good work! JH

    1. Hello John

      Is it the friend with the WAW? Glad to hear you have you Qxs soon! Do you have pictures? Is it then leQ002, and still counting :-). I just want to use e-assist durring the cold winter period.
      I have joined European Velo group on Connect.Garmin.
      Best regards Søren

  2. Hej Søren
    Det er meget spændende. Jeg vil umiddelbart tro, at du bare kører længere ture med e-assist, for du bruger ikke alle kræfterne på at kæmpe dig op ad bakkerne længere. Problemet er så at løbe tør for strøm. Jeg eksperimenterer for øjeblikket med at få så lidt assist som muligt, når først jeg er i gang. Man kan jo høre, når batteriet giver en et skub, så at holde det under batteri-sensor er noget, som er værd at øve. I min verden er det så perfekt, for jeg slipper for at ødelægge knæ og hase med start/ bakkekørsel, men kan stadig få god træning af benene ved kørsel i fart.
    Jeg kører kun på high level hvis jeg virkelig er træt eller er flad og ikke har fundet ud af at skifte cykelpumpen til at kunne pumpe normale ventiler! Længere historie, men havde fået de forkerte slanger med fra Velomobilcenter og endte med at køre 25 km på fladt fordæk. Da var jeg glad for high level!

    Efter at jeg har fået e-assist smiler jeg langt de fleste ture og tænker ikke længere åh nej, når jeg ser den stejle bakke på vej hjem!

    Jeg ser frem til at læse om de fremtidige test.

    Venlig hilsen
    Pia

    1. Hej Pia
      Det er ikke helt sikkert det bliver længere ture, med E-assist, men nærmere steder, hvor der er dejlige at cykle, ofte undgår jeg at cykle hen til de steder, da der er mange bakker, men det ville ikke være noget problem med E-assist.
      Jeg har lavet den første test, og jeg kan sige så meget, at det er utrolig svært at holde en velomobil under 25 km/t 🙂
      Forsat god vind og skub op ad bakkerne til dig

      Hilsen Søren

  3. Hei Søren,

    Hvis jeg ser på filmen din er det helt klart at det er mye fordeler med e-assist. Bare den hastigheten du klare å holde oppover er rett og slett imponerende! Denne hastigheten klare jeg ikke!
    Jeg vil ikke hå e-assist endå, men hvis det blir behøv for assist, da skal jeg ikke nøle!
    Jeg ser fram til flere tester, særlig den hvor du skal teste “levetiden” av batteri.

    Hilsen, Adri.

    1. Hej Adri

      Jeg blev selv forbavset over den hastighed, der er op ad bakke. Hvis jeg skal have e-assist, bliver det sikkert kun til at bruge om vinteren. Har testet “levetiden” på batteri 🙂

      Hilsen Søren

  4. Hej Søren
    Har fulgt med i din test af E-bike, spændende læsning, Kan se at der nu kun er en klinge foran, hvilket formodentlig skyldes det ikke kan lade sig gøre med flerecklinger når der er “hjælpemotor”. Muligvis har jeg misforstået det, men detclader til at det er rimeligt vigtigt ikke at køre tør, for langt hjemmefra. Skal det forståsvsåledes at det er svært at træde Stradaen op ad bakkerne, når der ikke er hjælp. Jeg er klar over at den nye klinge er mindre, så den er ikke så hård at træde som din “gamle” store klinge, men her havde du jo også 2 andre klinger at vælge imellem. Men det er vel ikke et kæmpeproblem at cykle i alt terræn med din nye opsætning, også uden den er slået til? Hvis det er tilfældet, så er det jo ikke nemt at køre de lange strækninger, som du ellers er vandt til, for når du løber tør kan der jo være langt til den næste stikkontakt :-). Undrer mig iøvrigt over at du i indlægget (nr. 2 af 7)forbrænder næste dobbelt så mange kcal ved rug af E-assist 1358 mod 746 kcal uden hjælp, men måske har du byttet om på visningerne 🙂 Min Strada er iøvrigt klar her fra den 22. December, m3n jeg har meget travlt på arbejdet, her op til jul. Jeg har derfor spurgt om jeg kan hente den her den 27., men har endnu intet hørt. GLÆDER MIG VILDT. Har lige lagt stille i ca 2 mdr. Pga af en kraftig fibersprængning i højre knæ, men er nu ikraftig bedring. HÅBER VI SES PÅ LANDEVEJEN
    vh Kjeld

    1. Hej Kjeld
      Der er kun én klinge foran, det kan godt lade sig gøre at lave et system med flere klinger, men det kan give problemer når der skiftes, når der er et moment på 44 N der trækker. Klingen er på 53 tænder, en stor størrelse, men valgte den under testen, da jeg også gerne vil køre stærkt på de flade og mindre ned kørsler uden at skulle træde som en “hamster i trædehjul”
      Derfor kan det også være svært at cykle på de stejle stigninger uden assist, så især under de første test, ville jeg ikke så langt hjemmefra, før jeg havde prøvet det mere af, årstiden er så hellere ikke til at tage på langtur og ligge i telt eller Shelters 🙂

      Med hensyn til Kcal. forbrug, har du måske overset den vigtige detalje, at jeg har puls måler på turen i oktober uden assist, derfor er tallet mere nøjagtigt og korrekt, uden den bliver det kalkuleret og et meget upræcist tal. Så hvis det skal se godt ud, og du vil have lov til at spise flere kager, så lad puls måler ligge hjemme 🙂

      Tillykke med at du snart har din Strada,(mener vmcenter har lukket fra den 24 dec. til 4 januar) og er da sikker på at vi kommer til at mødes ude på vejen, det kan arrangeres. Håber du er klar i dit knæ til den tid, husk nu, at starte roligt op i din Strada, ingen rekord kørsel det første stykke tid 🙂

      Hilsen Søren

Leave a Reply to John HCancel reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.