Turen til WM 2013 i Leer

Sikken en tur

En fantastisk tur på 1699 kilometer på 7 dage. Deltog i WM for liggecykler i Leer. Jeg var først lidt skuffet over min placering, men 700 kilometer på 2 ½ dag og 3 timers søvn natten før 2 løb er nok ikke optimalt . Desværre kunne jeg ikke nå at deltage i 100 km løbet da jeg var på vej hjem der. Men næste gang så…

Turen i tal:

Turen til Leer

Jeg kørte hjemmefra onsdag den 19 juni klokken 9.00 efter at Strada var pakket

Paket til Leer 2013

Der var også plads til at jeg kunne være der :-). Det var omkring 11 kg ekstra vægt, når vanddunkene var fyldte.

Jeg havde valgt at køre med Schwalbe Kojak, de havde jo fungeret fint til Nordjylland Rundt. Det var en beslutning jeg fortrød

Vejret var fint, solen skinnede da jeg kørte hjemmefra.

Havde et lille “familiemøde” med kone og søn ved Haverslev.

Stop ved McD

Da jeg fortsatte var vejret begyndte at skifte karakter, det begyndte at småregne som gik over i byger. Det var så her jeg fortrød min beslutning om at køre med Kojak, jeg havde 4 punkteringer allerede efter kun at have kørt 175 kilometer, så måtte ringe hjem og spørge om mine sønner var klar på en “Roadtrip” for at komme ned med mine Schwalbe Plus. Det var de heldigvis. Jeg kørte så ind til Viborg, afmonterede Kojak dæk og ventede på “Servicevognen” skulle ankomme. Dæk blev skiftet, af sted igen.

Det havde så givet en del forsinkelse, men heldigvis er det lyst længe, regnen stoppede også for en stund.

Strada og solen i ryggen

Men forude så det ikke godt ud, der var blevet varslet skybrud flere steder, så valgte at køre uden om disse steder så godt som det var muligt, det gav godt nok nogle ekstra kilometer men hellere det end at havne i et skybrud.

Skybrud eller

På denne måde undgik jeg de store byger, men regnen kom jeg ikke uden om. Men nu havde jeg ordentlige dæk på, så behøvede ikke at bekymre mig om at skulle sidde og skifte dæk i silende regn, jeg kunne bare kigge på det fra min tørre plads .-)

Småregn på visir

Selvom det regnede var det lunt, omkring 23 grader.

Torsdag var det endelig blevet tørrevejr i Sønderjylland, så de fugtige tøj blev “hængt” ud

Endelig tørvejr i Sønderjylland

Da jeg havde kørt på kryds og tværs for at undgå “syndfloder” var det ved Padborg jeg krydsede grænsen. Så videre ned med diverse færger, også denne gang blev det til masser af regn i Bremerhaven. Glückstadt og Elben blev passeret i tørvejr.

70 kilometer fra Leer fik jeg øje på 2 stk. Leitra, det var den 78 årige C.G. Rasmussen og en tysk Leitra ejer der var på vej til Leer

CG Rasmussen i sin blå Leitra
C.G. Rasmussen i sin blå Leitra

Jeg fik hilst på dem, kørte nogle kilometer bag dem, men måtte sætte farten op, da jeg havde en aftale med campingpladsen om at være der inden kl. 21.00, jeg var også på den angivne adresse 10 min. før, men det viste sig, at der kun lå et hus. Fik spurgt nogle rare mennesker, hvor den så lå.. den lå så 2 km længere ude af vejen. Nåde da også pladsen inden de lukkede på kontoret, de vidste godt det med fejl i adressen (hmm hvorfor så ikke rette det?). Fik en plads, telt måtte vente med at blive sat op, da jeg skulle nå ind til Leer og registrere mig. Bommert nr. 2, Leer lå 15 km fra camping. Bommert nr. 1 var dækvalg i starten, Bommert nr.3 var ikke at sætte nyt telt op mens det lyst :-).

Fandt Leer, fik mine deltager papirer, retur til camping, når man bor nord på er det jo lyst længe og ikke ret mørkt på denne tid af året, men det er det så i Leer, så teltet skulle sættes op i skæret fra Strada`s kørelys. Det sværeste var ikke at bande højlydt, det må man jo ikke efter 22.00 og nu var klokken langt over 24.00 :-).

Klokken 3 var jeg endelig klar til at krybe i soveposen.

Op klokken 6 lørdag morgen, i bad, tømme Strada for lidt vægt, så af sted til Leer morgenmad og briefing omkring dagens løb.

Deltage i WM

Der blev kørt til starten af 200 meter sprint med tilløb. I DM er der kun 1500 meter tilløb, her var der 3½ kilometer, det kræver noget at time det perfekt. Min timing blev ikke perfekt, jeg opnåede kun 53 kilometer i timen, måske var det for lidt hvile eller 700 touring kilometer der sad i benene, jeg var ikke tilfreds, især når jeg på nedturen havde kørt 60 km/t med fuld oppakning på flad vej. Skuffet ja, men det må jo gøres bedre en anden gang.

Strada venter på 200 meter sprint

200 meter med tilløb:

Efter sprint var der sen frokost, kørte derefter ned og så på alt det der forgik inde i Leer. Derefter ud til camping igen, for at skifte tøj, en lille lur var der ikke tid til, da der skule spises til aften inden 1 times løbet som blev kørt om aftenen

I 1 times løbet var placeret inde i gaderne i Leer, rigtig publikums venligt, dog også en krævende bane, enkelte skarpe sving, forskellige slags cykler, derfor også forskellige hastigheder. Igen var jeg skuffet over min egen indsats, men igen var grunden sikkert den samme; for mange touring kilometer og for lidt hvil.

1 time løb:

Men sjovt det var det at deltage, jeg er blevet en del erfaringer rigere, ting jeg vil ændre til næste gang er noteret.

Klar til 1 time løb

Efter løbet og lidt snakken var det tid til at finde campingpladsen igen, trængte til at sove.

Hjem fra Leer:

Da jeg skulle være hjemme tirsdag aften kunne jeg ikke nå at deltage i 100 kilometer løbet, så efter morgenmad, aflevering af chip,  var det tid til at trille mod nord.

Jeg havde aftalt med Jørgen fra Vodskov, der var cyklet ned for at være tilskuer, at vi fulgtes ad hjemad. Han kendte også de gode flade ruter, så en god guide. Selvom jeg kan køre stærkere var det meget behageligt at køre lidt langsommere.

Jørgen kender vejen
På vej ud af Leer. Jørgen kender de gode veje

Den første dag var der medvind, lidt regn, meget lidt sol. Vi overnattede på vandrehjem i Tyskland

Klar til afgang mandag fra vandrehjem

i et Shelter ved Grindsted i Danmark

Overnatning Grindsted

En god og hyggelig hjemtur i godt selskab med Jørgen, jeg havde lidt ondt af ham når det regnede og blev koldt..

Jørgen er blevet lidt våd

men han smilede bare..

Jørgen på sin hjemmebygget liggecykel med smil

..uanset vind og vejr

Hjem fra Leer med Jørgen

Tak for hyggeligt selskab og god rute.

Solen endelig fremme ved Viborg

Ved Viborg kørte Jørgen videre alene, Poul havde meldt sin ankomst og ville køre lidt med mig

Strada og Milan Så dukkede Poul op

Vi kørte til Nibe og spiste hvorefter jeg fortsatte nord på, Poul sydpå.

Milan og Strada i Nibe

Jeg var hjemme ved 22.00 tiden, efter en oplevelsesrig tur.

Alle billeder kan ses her: Turen til Leer

Vi ses derude

One Reply to “Turen til WM 2013 i Leer”

1. Vilken underbar resa och riktigt roligt att läsa. Kul att se Poul och hans Milan. 🙂

Skriv en kommetar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.