Min deltagelse i SBS 2017

Den 18 August klokken 05.00 gik starten på SuperBrevetScandinavia 2017

Løbets startsted var Hirtshals i Nordjylland,over Sjælland til Helsingør og videre op gennem Sverige, ind i Norge og til målet i Kristiansand. Den samlede distance var omkring 1.200 km, 12.000 højdemeter,der skulle køres inden for 90 timer. Jeg deltog kun i de første 2 dage, da jeg måtte stoppe på grund af knæproblemer.

SBS 2017 Dag 1

Torsdag den 17 august, var der der kontrol, indskrivning, aftensmad og overnatning på Motel Nordsøen i Hirtshals

SBS 2017 Indskrivning cykeltjek

I år var der tilmeldt 100, der var så 94 deltagere der stillede til start, ud af dem var der 7 velomobiler, 2 liggecykler og et Tandem

SBS 2017 Tyske Velonauter

Det er altid hyggeligt at mødes igen med de Randonneurs som jeg har mødt før, ligeledes at stifte bekendtskab, lære nye at kende.

SBS 2017 Møder gamle og nye Randonneurs venner

Efter dejlig aftensmad var der informations møde, delt op så der var et på dansk og et på engelsk

SBS 2017 Birgit giver info

Efter en god nats søvn og morgenmad, blev SuperBrevetScandinavia 2017 sat igang klokken 05.00

De første 6 kilometer blev cyklet i samlet trop, hvorefter der blev givet “frit løb”. Der blev derefter stadig kørt i en stor gruppe over lang afstand, hvilket gav mig mulighed for at filme deltagerne

Det var en smuk morgen

Morgendis SBS 2017 Dag 1

Det var ikke muligt at fange de forreste velomobiler med kamera, de var væk. Undtagen 1 som stiftede bekendtskab med de danske flintesten 1 eller 3 gange 🙂

SBS 2017 Flinteland Danmark

Heldigvis havde han ekstra dæk og slanger med, og der var god tid til at nå færgen fra Århus til Odden klokken 14.15

Ruten var en del bakket indtil turen op gennem Storskoven ved Dronninglund, hvor der er en dejlig bakke, især den side hvor der køres nedad 🙂

Fladt ned til færgen ved over Limfjorden…

SBS 2017 Solen fremme mod Hals

…hvor der var kort ventetid på færgen

SBS 2017 Hals-Egense Færgen

I land på den anden side var første kontrol

SBS 2017 1 kontrol Egense

Her stemplede Birgit og Dorthe, de udleverede også en tiltrængt banan og kakaomælk.

Videre mod Hadsund, hvor det begyndte at blive bakket igen, på vejen mod Mariager ramte vi ind i et vejearbejde, hvor de lagde nyt asfalt på. Der var opsat lyssignal, lang ventetid, desværre var signalet ikke synkroniseret til at jeg kunne nå helt op inden der kom modkørende, så måtte ind på en P-Plads for at vente en ekstra gang eller 3,  åbenbart var der enten grønt i begge ender, eller der var nogen der kørte over for rødt, så bilerne hverken kunne komme den ene eller den anden vej.

Men jeg kom da til kontrollen i Mariager, hvor jeg kom til at holde et lille fordrag om min Strada, da det havde vakt interesse med alle de cykler der stoppede der.

Op og ned ud af Mariager, mod Randers ad den skønne vej gennem Hvidsten. Randers blev gennemkørt, heldigvis var der grønt ved de fleste lyskryds.

Der skulle “klatres” op ad en del bakker, især ved Clausholm Slot. Lidt efter dukkede min ven Poul i hans Milan op, nøjagtig som han også gjorde til SBS 2013, her en video fra 2013

Desværre blev det heller ikke til en kop kaffe sammen denne gang, men jeg nåede færgen

SBS 2017 På Færgen

I land på Sjælland fortsatte det med bakkerne…

SBS 2017 Sj Odde

Solen havde gemt sig, men det var stadig varmt, i hvert fald nede i Strada.

SBS 2017 Paul

Ved Nykøbing Sjælland, “fandt” jeg amerikaneren Paul, han var på vej den modsatte vej af, den vej vi skulle køre for at komme med næste færge, så jeg fik fat i ham og fulgte ham gennem byen og den rigtige vej til Rørvig og Færgen.

Færge nummer 3 Rørvig-Hundested

SBS 2017 Rørvig-Hundested færgen

Derefter ud på større og mindre veje, ruten var også lagt igennem Frederiksborg slot + park

SBS 2017 Frederiksborg Slot

Videre mod Helsingør, hvor dagens sidste færgetur skulle tages til Helsingborg.

SBS 2017 Helsingør-Helsingborg Færgen

Kom desværre 2 min forsent til en afgang, så måtte vente 25 minutter på den næste. Men så kunne jeg bruge tiden på at fylde vand på flaske og Camelbak.

Mens jeg ventede på færgen kom der flere andre deltagere “De 4”, da ruten ud af Helsingborg og især det første stykke kan være lidt besværlig at finde ud af, tilbød jeg at følge dem ud af Helsingborg.

Men det havde åbenbart ikke gået op for dem at sejltiden kun er 20 minutter, for da jeg sad i min Strada, og blev vinket frem til at køre fra borde, stod deres cykler pænt uden rytter 🙂

Jeg ventede så udenfor havneområdet, men de dukkede ikke op, så efter 10 minutter fortsatte jeg,  tænkte at de måske havde taget en ekstra sejltur 🙂

Det så ud til at “De 4” havde fundet vejen ud af Helsingborg, for da jeg nærmest kravlede op ad Hallandsåsen kom de i et godt tempo kørende forbi.

Som i 2013 regnede det op og ned af Hallandsdåsen, men denne gang vidste jeg at den endte i et T-kryds, så tempoet var ikke så højt nedad, det blev kun til max 83 km/t 🙂 , hvilket også var mere end rigeligt.

Her fra en af mine andre ture i Sverige og ned af Hallandsåsen i dagslys

Det sidste stykke til Lanthotell Lögnäs Gård, hvor der skulle spises og overnattes var fladt og hurtigt, så fik indhentet “De 4” igen. Ankom cirka klokken 24.00

Desværre havde jeg ikke husket,at i Sverige passer de runde stik ikke i deres stikkontakter, jeg havde en stikdåse med så jeg kunne lade flere elektroniske udstyr op ad gangen, men det gik ikke, derfor kunne jeg ikke lade mine kamera op.

Bad, spise god mad, derefter glad i seng

Dagens Rute

SBS 2017 Dag 2

Op klokken 05.00, i tøjet ned og få en dejlig morgenmad. Mæt og tilfreds, var det tid til at fylde drikkedunk og camelbak, jeg var dog ikke helt tilfreds med mine knæ, Hallandsåsen havde taget lidt “hævn” fra de gange hvor jeg har “sprunget” over den, i et “vildt” tempo.

SBS 2017 Lanthotell Lögnäs Gård

Jeg måtte lige gå en del rundt for at føle, om jeg kunne cykle videre, mest fordi at det på dagens etape var den eneste mulighed for at have nemt ved at komme hjem, enten ved at køre til Ganløse (velomobilcenter.dk) eller Göteborg og tage færgen til Frederikshavn Når jeg først var kommet længere op nord på, og helt til Norge er det eneste mulighed at cykle hjem, ingen transportmuligheder for en velomobil.

Tasken med ekstra tøj var kommet i trailer…

SBS 2017 De hårdt arbejdende supporter

…Strada stod alene og var klar…

SBS 2017 Strada Klar til Dag 2

…solen var fremme…

SBS 2017 Lanthotell Lögnäs Gård Afgang dag 2

… det så ud til at blive en flot dag…

SBS 2017 Dag 2 Flot vejr

Så det var bare at cykle afsted og se hvordan det ville gå.

Dagens rute fulgte “Kattegattleden”, en flot cykelrute, med afvekslende natur og terræn, selv en “skovtur” var indlagt…

SBS 2017 Skovtur

…over bro og vand..

SBS 2017 Over Lagan

…gode cykelstier….

SBS 2017 Randonneurs thumbs up

…udsigt til Kattegat…

SBS 2017 Kattegat vue

…masser af flotte kirker…

SBS 2017 En af mange flotte kirker

…fantastiske udsigter så langt øjet kunne se…

SBS 2017 View over the hills

Busruten havde nummer….

SBS 2017 The rute number is 666

…666…

Number 666

Sjovt nok fordi busruten køre forbi byen “Himle” 🙂

Der var dog noget “djævelsk” over dagens rute, bakkerne 🙂

SBS 2017 Ups and Downs

Jeg fik kæmpet mig op til Sätila, som var dagens første kontrol efter 166 km. Da jeg ankom 16.05, var kontrollen lige kørt, jeg fik dog stemplet mit kort. Heldigvis var der lige 2 “köttbollar” og spaghetti tilbage i gryden. Der var flere deltager, der var der imens jeg sad og holdt pause, og tog afsted imens, blandt andet “De 4”

SBS 2017 “De 4” We met again

Afsted igen, op og ned…

SBS 2017 Up and down again

Op ad bakke var hastigheden utrolig langsom, 4-5 km/t hvor jeg normalt ville kunne køre 8-15 km/t  da jeg ikke kunne træde ret hårdt uden at få store smerter i knæene, jeg prøvede at ændre på spd klamperne, men det gav så tilmed ømhed i akillessenen.

Da jeg havde nået 200 kilometer ud af dagens 331 kilometer gav knæene helt om, der var 60 kilometer til næste kontrol(Lilla Edet) og cirka 130 kilometer til dagens mål Brålande Hotell.

Jeg holdt ind til siden og tænkte  over hvad jeg skulle gøre,  andre deltager trillede forbi i den lette regn.

SBS 2017 Randonneurs in the rain

En kamp mellem hovedet der ville fortsætte, knæ og akillessene ville stoppe var begyndt, jeg holdt der et stykke tid, jeg kunne godt se at det var mest fornuftigt at stoppe mens jeg stadig kunne cykle til nærmeste færge. Jeg skrev SMS til Birgit at jeg droppede ud af SBS 2017, det varede dog et stykke tid før jeg sendte den, jeg var ikke helt parat til at give op.

SBS Rute Dag 2 DNF (Did Not Finish)

SBS 2017 DNF Did Not Finish

Men set i lyset af, at det det tog mig  3 timer og 18 minutter(cykle lidt, stoppe pause, cykle igen osv.) at cykle de 28 kilometer til Göteborg, hvor jeg ville overnatte inden jeg skulle med færgen til Frederikshavn var det en meget klog beslutning

Det lykkes mig at finde et fint hotelskib, selvom vejarbejde og hegn i Göteborg gjorde alt for at forhindre mig i at nå dertil

SBS 2017 Strada resting

Det er ikke altid nemt at give op,  dog havde jeg erkendt at dette var den bedste beslutning jeg havde taget, og på dette tidspunkt kunne den heller ikke ændres.

At stoppe ser jeg ikke som et nederlag, men at jeg må lære at leve med at mine gamle skader “kommer og går” så det kræver ekstra træning inden jeg begiver mig ud på de ture med mange stigninger.

De andre år har jeg cyklet 15.000-25.000 kilometer om året i Strada, siden Paris-Brest-Paris og Turen til og hjem fra Paris, har jeg haft mange ufrivillige skade pauser, derfor var det kun blevet til 4000 kilometers træningen af muskulaturen der skal “holde mine knæ på plads” især under bakkekørsler, det  har ikke været nok.

Hjemturen

Gøteborg to the Ferry
On Stena Line

Så selvom Göteborg viste sig fra den mørke side, da jeg forlod byen…

Dark over Gøteborg

…var der ingen “mørke tanker” Jeg havde allerede lagt planer for …

Fremtiden

Fremtiden er svær at spå om, men det er sikkert at jeg cykler videre, SBS ruten skal ikke være den der slår mig af pinden eller cyklen, eller for at være helt korrekt “vælter mig ud af velomobilen. Så her i starten af september 2017 tager min søn og jeg afsted og cykler resten af de knap 700 kilometer, jeg mangler af SBS 2017 ruten, det er jo en fantastisk flot tur.

SBS 2017 ankommer til Hirtshals igen

Jeg ville gerne op og modtage de deltager der ankom til Hirtshals tirsdag morgen, vejret var fint så istedet for at tage bilen, kunne jeg ligeså godt prøve at cykle til Hirtshals, der er jo fladt som en pandekage

Her kommer de fra færgen:

Så var der kun at hente min taske der havde fuldført SBS 2017 med servicevognen 🙂

Se de andre pakke og sige farvel og på gensyn

SBS 2017 Packed and ready to travel home
SBS 2017 Velomobiles participants

Alle mine billeder fra SBS 2017 i større størrelse kan ses her på denne side :SuperBrevetScandinavia 2017 . Hvis du skulle have lyst til at læse mere om SuperBrevetScandinavia kan du læse om det her på Superbrevetscandinavia.dk eller måske læse om min deltagelse i 2013, hvor jeg gennemførte : SuperBrevetScandinavia 2013

En stor tak til Arrangørene og supporten for deres store arbejde. De er guld værd. Kæmpe knus til jer

Tak til alle deltagerene for hyggeligt selskab, jeg håber vi ses en dag derude, et sted i verden.

3 Replies to “Min deltagelse i SBS 2017”

1. Hei Søren,

Synd at du måtte gi deg på SBS…….Men en klok beslutning likevel, det kreves mot til a si til seg selv at det ikke går denne gangen…….
    Du har i alle fall prøved!

Hilsen, Adri.

2. Hej Adri
    Jeg har det udmærket med at jeg måtte stoppe, dog ærgrer det mig at jeg ikke fik set de smukke dele af ruten i Norge. Men jeg tager “revanche”, cykler resten af turen her i september med min søn, jeg vil op og nyde de “små” norske “bakker”….eller i hvert fald udsigten 🙂

Skriv en kommetar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.