Flinte Epidemi

Bande det må man jo ikke, men flintesten må være noget fanden har skabt., ergo er flintsten et fandens ord!

Synlig og stor Flint
Synlig og stor Flint

2 punktering i år, 2 dage 2 punkteringer…det kan da ikke blive værre. Jo det kan, hvis jeg ikke havde gennemgået mine dæk var det hurtigt blevet til 3..4..5.. punkteringer. De er ret udspekuleret sådan små sten, det er ligefør jeg tror de er tænkende :-).

Stor flint igennem gummimembran
Stor flint igennem gummimembran = punktering

Problemet er at de mindre flintsten borer sig ind i dækket, men umuligt at se, da hullet i gummi lukker sig, hvorefter de langsomt sniger sig, til de rammer slangen.

Usynlig flint, kan først ses når trykkes på dækket
Usynlig flint, kan først ses når trykkes på dækket

Usynlig, indtil der trykkes på dækket, så kan den tages ud, men desværre efterlades der huller, hvor nye flintsten trænger ind, og så går der kortere tid inden punktering, da det er mindre gummi de “nye flintsten” skal gennemtrænge.

Usynlig flint efter den er trykket lidt ud
Usynlig flint efter den er trykket lidt ud

Jeg sværger jo til Schwalbe Marathon Plus, det er sjældent de svigter mig, men når vi har disse flintesten epidemier, har de meget svært ved at modstå angrebet. Så kære Schwalbe.com, kom til Danmark og test dækkene når der er “flint tid”, som regel når sne smelter eller efter kraftig regn.

Den “store og lille flint ude”. De er ikke store, er en umulig at opdage og finde de små dem på en cykeltur, før det forsent

Lille og stor flint ude
Lille og stor flint ude

Jeg håber, så inderligt at Schwalbe Marathon Plus i 2014 versionen er bedre.

Ses derude…nu på vej efter flere lappegrejer og slanger 🙂

6 Replies to “Flinte Epidemi”

  1. Looks like Danish flints are sharper than UK ones!!
    With the origin Durano tyres fitted to my Quest I had at least one puncture every ride (after it had been raining which washes the flints into the road) So far I’ve NEVER had a P***r with Marathon Plus or Durano Plus! (So don’t export any of those special danish flints to the UK please!!) Like you I do examine the tyres frequently after releasing the pressure — a little bit of care can avoid getting cold and wet fixing p****s!

  2. I will try to keep the flint in Denmark, but probably a bit silly to pick them up with my tires :-).

    They are very sharp, and so many of them. When it rains, they turn so that the tip is up. It is during periods tires are most at risk. So at each break, it’s a good idea to “brush” the tires

    Most punctures I had on one of my trips to the Netherlands, says it was 18 times and everyone in Denmark, there was cloudburst several times so that the flint was all over the road, impossible to avoid them. https://www.velostrada.dk/holland-frem-og-tilbage-pa-6-dage/ It was with Marathon Racer, eventually there were so many patches on the tubes that Strada hobbled 🙂

    / Soren Velostrada

  3. Hei Søren,

    Da har du vært meget uheldig! Det kan nesten kalles en flintesten epidemi, da har du helt rett! Hittil har jeg vært heldig, 1 punktering i 13500 km, og da fant jeg flat dekk når sykkelen stod parkert hjemme.

    Hilsen, Adri.

    1. Hej Adri

      Ja, uheldig. Det er mærkeligt, på hele Eurotour 2013 tabte jeg kun luften 1 gang, og det var en gammel lap der havde løsenet sig på grund af varmen. Til SBS 2013 punkterede jeg ikke. Heldigvis er det ikke tit mere efter jeg kun køre med Marathon Plus, men svært at se de små sten der gemmer sig inde i dækket, hvis de bare sad uden på, kunne de børstes af ved pause eller stop. Jeg ser frem til at prøve 2014 versionen af Marathon Plus

      Hilsen
      Søren Velostrda

  4. Hej Sören!
    Du inspirerar mig värkligen! Som du kämpar! Jag cyklar inte ens en bråkdel av vad du gör, men jag försöker cykla varje dag. Fortfarande på dubbdäck, med en punktering hitintills. Snön är borta, men med massa grus på vägen, tror inte att jag skulle våga cykla fortare med Marathon Plus. För jag cyklar till och från jobbet, genom stan, med massa backar och trafikljus. Längtar efter våren och slätt asfalt, utan grus( vet ej om det är flinta det här i Sverige men det är stenkross, väldig vass och besvärlig). Önskar dig lycka till och många trevliga och punkteringsfria mil!
    Hälsningar Stevan Olic

    1. Hej Stevan
      Takker, det er dejligt, at du bliver inspireret.
      Jeg er glad for at flere har fået øjnene op for velomobiler, og nyder denne form for transport.

      Selvom jeg punktere nu og da, er Marathon Plus mine foretrukken dæk, der kan gå 5000 kilometer eller mere imellem punkteringerne, og andre gange som nu kommer de bare 1..2..3.. 🙂

      Man siger godt nok at hver årstid har sin charme, men jeg længtes efter de dejlige lange lyse aftener hvor man bare har lyst til at blive ved med at cykle.

      Jeg håber du får ligeså mange dejlige ture, det er jo lykken at være velonaut 🙂

      Hilsen
      Søren /Velostrada

Leave a Reply to WarekiwiCancel reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.