Quattrovelo

Jeg lovede i  Julehygge hos velomobilcenter, at jeg ville skrive om Quattrovelo men jeg skal passe på hvad der bliver lovet, især hvis det ikke kan opfyldes.

Da der ikke var mulighed for prøvekørsel under “Julehyggen”, var det min intention, at bestille en tid til prøvekørsel( Link til Online Booking), det ville være mere interessant at kunne skrive om hvordan Quattrovelos køreegenskaber opleves, i stedet for mine visuelle oplevelser.

Quattrovelo set fra Strada(“Julerace” 2016)

Desværre var det ikke muligt, at finde et “hul” i min kalender til at tage over til Ganløse igen, så desværre må jeg skuffe og undskylde at jeg ikke har holdt hvad jeg havde lovet. Jeg regner med at jeg vil prøvekøre Quattrovelo til foråret, men klog af skade vil jeg ikke love noget 🙂

Derfor er dette indlæg, kun et  “visuelt og overfladisk” og “me like about” indtryk af Quattrovelo

Jeg syntes, at Quattrovelo har et unikt og smukt design, jeg er meget betaget af den, så meget at jeg var ved at påkøre den under “Julerace 2016” 🙂

Teknikken og udviklingen af Quattrovelo, er blevet  udmærket beskrevet på Velomobiel.nl blog , nu er der også en side på Velomobilcenter.dk med oplysninger om priser og udstyr.

Quattrovelo mål

Vi var også en del der var heldige at høre Allerts Skype fordrag hos velomobilcenter , der gav et indblik i teknik og udvikling af Quattrovelo

Quattrovelo og Skype fordrag med Allert fra Velomobiel nl

Teknikken interessere mig, men det er og har aldrig været det jeg har gået i dybden med på min blog, fordi som nævnt ovenover, er der ofte andre sider, blog og forum hvor disse emner bliver uddybet, diskuteret meget grundigt. 

Jeg har min Strada, der har fragtet mig mange kilometer, uden problemer, er udmærket tilfreds med Stradas egenskaber og præstationer, men som “Touring Velonaut”  kan jeg se fordele ved en Quattrovelo. 

En udpluk af de fordele jeg ser , i en kort version:

Bedre stabilitet :

Med 4 hjul er stabiliteten markant bedre, især i sving, rundkørsler og de hurtige nedkørsler af bjerge/bakker.  Farene(man kan miste styringen, vælte) ved punktering ved høj hastighed er også elimineret, dette er især en fordel hvis man bruger “racerdæk”. Med Schwalbe Marathon Plus på en 3-hjulet Strada har jeg ikke oplevet “farlige situationer” når jeg er  punkteret i høj fart.

Bagagerum:

Quattrovelo Bagagerum

Et let tilgængelig bagagerum, med masser af plads. Det betyder en del hvis man vil cykle ud og handle ind med sin velomobil.

Quattrovelo bagagerum med låg over teknikken

Man kan også have meget bagage på lange ture i en Strada, Quest, Mango o.s.v. , men det er ikke mængden eller antallet af kilo der er vigtigt, men at bagagen er lettilgængeligt.  Man skal huske at jo mere der pakkes, jo mere skal du træde i pedalerne,  så  derfor tager jeg kun det nødvendige med(mindst muligt) når pakker min Strada. Men uanset hvordan og hvor meget/lidt jeg har pakket min Strada, er det jeg i en given situation skal bruge, langt væk inde i Strada`s bagagerum, så næsten alt skal ud for at få fingerne i det. Med Quattrovelo`s separate bagagerum ser jeg en stor fordel.

Der kan også være børn eller eventuelt en hund i bagagerummet…

…men jeg tror den tid hvor jeg kan proppe mine “små” børn og hunde ned i en Quattrovelo er ovre, der er Gazelle Cargo nok bedre egnet 🙂

Quattro i Gazelle Cargo

Affjedring og Bremser

Dæmpning eller affjedring er en klar forbedring, især hvis man tilbringer mange timer i en velomobil

Quattrovelo Vue til teknikken

Her fra en af de første video af prototype affjedring 

Mulighed for at både forhjulene og baghjulene har bremser, ser jeg som en stor fordel som touring velonaut, der har jeg manglet lidt bremsekraft i Strada , især med oppakning og høj hastighed ned af bakker/bjergene i Norge.

Jeg har kun forholdt mig til de umiddelbare fordele jeg kan se, for som alle andre leder jeg konstant efter erfaringer fra nye Quattrovelo ejere, men da der indtil nu kun er leveret 11 Quattrovelo  indtil nu, er det begrænset hvad der er dukket op.

Det ser det ud til at dem, der har fået de først Qattrovelo  mest har travlt med at cykle i dem, og ikke tænker på at dele deres erfaringer 🙂

Jeg venter i spænding på at høre mere fra, især Urpo Taskinen…

…der er fra det nordlige Sverige(Rettet, da jeg havde skrevet Finland) og har som den første i Norden har en Quattrovelo, som han hentede og cyklede, dog også med tog og færge, hjem fra Dronten, og nu  med erfaring med koldt vintervejr…

Urpo Taskinen Frost i Quttrovelo

Ligeledes venter jeg på nyt fra John Highet…

John Highet Quatrovelo

…der hentede sin Quattrovelo og cyklede hjem, men da jeg kender John og hans problemer med GPS, kan det kan være han er “Lost somewhere” 🙂

Jeg har ellers hørt forlydender om, at john deltager i det Hollandske Oliebollentocht 2016, hvis han kan finde derover 🙂 . Se “Æbleskive turene” på Youtube (Rekord i 2011 med 149 velomobiler samlet)

Update: Har fået tilsendt, dette billed fra John Highet af hans velomobil samling i hans “garage”.  Så han er nået hjem 🙂 Læg mærke til at der er 2 forskellige låg til bagagerum. 

John Highet Velomobile Garage

Jeg håber også, at Adri( a3manh.blogspot.dk),  snart får sin Quattrovelo, da han bor i Norge, så det ville være interessant at høre om hans erfaringer med bakke og bjergkørsel.

Mange er interesseret i hastigheden for en Quattrovelo, taget i betragtning af at der kun er 11 der køre ude i verden er det heldigt, at der er en Zenedavtri, Fransk ejer og bruger på fransk velomobilforum ( Direkte link til Quattrovelo tråden) der har haft forskellige velomobiler, så han har noget at sammenligne med. Her en Milan og Quattrovelo

Milan og Quattrovelo sammenligning

Så som alle andre må jeg nøjes med at “støvsuge” og søge rundt på internettet for at “høste” erfaringer med Quattrovelo. Der findes lidt derude, og mængden øges i takt med der kommer flere ejere

Der er en mange der har prøvekørt Quattrovelo, en del af dem har skrevet  om dette:

Andrew Allen har skrevet om det her: The Quattrovelo

Og her er det en Belgier( tak for rettelse, Adri) der efter første prøvetur(link: Prøvetur 1) ikke var så begejstret for Quattrovelo, men det ændrede sig efter han vendte tilbage og prøvede den med en anden opsætning (Link: Prøvetur 2), så nu har han også bestilt en.

Så det er vigtigt at prøve en velomobil, endda måske flere gange eller opsætninger. Så nej , jeg har ikke bestilt én…endnu 🙂

Hvis du har link til erfaringer, så skriv det i kommentarfeltet, så andre kan have glæde af det.

Selvom jeg bor i Elling(udtales Ælling), kan der kan ikke være en And og 5 ællinger i en Strada, og selvom der er mere plads, tvivler jeg på de kan være i en Quattrovelo 🙂

Merry X Mas everyone

Glædelig jul til alle

Billeder af Quattrovelo:

 

 

 

 

 

6 kommentarer til “Quattrovelo”

  1. Note: Do not use Google Translate(english) when reading Johns comment
    In English, I’m sorry as my Danish is NIL!
    Yes-Soren- I did get lost again in Holland on the return with my new QV. I had a planned route but had to keep diverting from it because of many road-works.
    https://www.relive.cc/view/791735158
    In the end I missed the night ferry so had to find a hotel in Hoek van Holland and take the next morning’s ferry.
    This then meant I arrived at night in Harwich and of course a 115km ride home in the dark. I am please to say that the QV lights are excellent however- the higher mounting and newer B&M design being the reason.
    Since then collecting the machine I have done over 1000km and am in constant contact with some of the other “early adopters” (Urpo, Denis(Zenedavtri),Miles and Sebastian) I’ve experienced the usual superb support from the team at Dronten as well.
    As with any new design there has been minor “teething troubles” but all these have been easily sorted and future purchasers may well benefit from some of my experiences. Today I rode down into London in the fog (It’s been very humid and mild over here-unlike where Urpo lives!) This was of course the first QV to venture into London and created huge interest wherever I went. Although the ride was not particularly fast or hilly it was a severe test of the machine with lots of stop/start followed by fast acceleration in heavy traffic. The lights were essential as well along with my choice of paint colours! I’m pleased to say both it (and I) survived the experience.
    https://ridewithgps.com/trips/12274292
    I’ll be riding back over to Dronten from the 26th to join Oliebollentocht- Allert is hoping for a good turnout of QV’s.
    In the next month or so I’ll write a comprehensive report of my QV experience and send you a copy to translate into Danish!

    1. Thank you, John.
      Nice that you are a “testpilot”. Looking forward to read about your experiences
      We both know how “good or not” bike paths/routes are in Holland especially when you have to ride long distances
      / Søren

  2. Hei Søren,

    Finn innlegg denne og! Alle lengter vel etter brukererfaringer av Quattrovelo, jeg søker stadig på nettet og……
    Min QV er bestillt til juni neste år, det sees ut at det blir ikke noe problem. Så du må vente litt til, men jeg skal antakelig være litt raskere ute med erfaringer en de som har fått sykkelen allerede…..
    Han som bestillte etter andre prøvetur er Strada sjafør Stradaatje, han er fra Belgia, ikke fra Nederland. Men ja, han og kompisen var såpass begeistret etter prøveturen at de bestillte en QV begge to!
    Og nå er det utlevert 14 stykker, i går (fredag) ble det send 2 til USA og en levert til Luik i Belgia.
    Jeg ser fram til levering av min sykkel!

    Hilsen, Adri.

    1. Tak for opdateringerne og rettelser, Adri.
      Juni…jeg er tålmodig…men… 🙂
      Godt du har en Strada, mens du venter.
      Hilsen Søren

    1. Hej Daniel,
      Tak for dit link. Det er god information, og især for dem der har børn der måske skal med i velomobilen, de erfaringer vil jeg aldrig kunne gøre eller skrive om, da mine børn har en alder og højde hvor det vil være fysisk umuligt at presse dem ned i en barnestol i en Quattrovelo. : -)

Skriv en kommetar