4 velomobiler kom forbi

For ikke så mange dage siden havde jeg besøg af 4 tyske velonauter.

De var på 10 dages Danmarks Tour, en tour på 2200 kilometer. Det passede med at ruten førte dem tæt forbi min dør, så det var naturligt at invitere dem til at overnatte. De tog imod tilbuddet.

Nu kaldes det velonauter,,,jeg syntes næsten de også skulle have betegnelsen “De 4 Musketerer”, de kæmpede godt nok ikke med og mod sværd, men imod regnen og punkteringer forårsaget af de evige  angribende flintesten. Det var dog mest dem der kørte på de hurtige og tynde racerdæk, der var mest udsatte. Heldigvis havde de ekstra slanger og omtrent et kilo lappegrejer med 🙂 

Fin logo for Danmark Tour
Fin logo for Danmark Tour

 

Lige ankommet
Lige ankommet

Så hen under aften mandag den 12 maj, en smule senere end beregnet (punktering) trillede der 2 stk. Quest (Robert og Frank) og 1 Evo K (Kai) ind i indkørslen. Lidt senere dukkede den sidste Quest(Joosten) op.

Ankomst og i tørvejr
3 velomobiler på stribe og 1 i garagen

Der var gjort klar til, at velomobilerne kunne komme i tørvejr i carporten natten over. 3 stk. velomobiler på stribe, klar til at komme i tørvejr

Velomobiler i tørvejr
Velomobiler og velonauter sikret mod eventuel regn 🙂

Velomobilerne kom i ly for eventuel regn.

 

Velomobil vagthunde
Velomobil vagthunde

Hundene følger med i tømning af bagage fra velomobilerne, det kunne jo være der blev tabt noget spiseligt :-).

Efter et bad, blev der serveret grillmad, og lidt til halsen, i mens der blev konverseret på halvt engelsk og tysk.

Dagen efter ville jeg køre med dem lidt syd på, håbet var at vejret ville blive bedre, det blev der sikkert også drømt om.

Efter morgenmaden var vi klar til afgang, solen var fraværende, og der havde lige regnet lidt.

Klar til afgang
Klar til afgang 5 velomobiler
Venter på regnen stopper
Venter på regnen stopper

Der ventes lige på en lille byge forsvinder, inden afgang.

Da vi kørte afsted, havde vi nået til Sæby hvor Frank fik dagens først flint i dækket, det var efter ca. 25 km. Der blev hurtigt skiftet slange og så var det afsted mod Hals og færgen over Limfjorden

Efter Sæby så det noget mørkt ud i horisonten

Sorte skyer over velomobilerne
Sorte skyer over velomobilerne

 

Der blev holdt spisepause i Hals, det passede meget godt, for der var Frank punkteret igen

Frank punkteret igen
Frank punkteret igen

Men han fik også tid til at spise og holde pause, sammen med os andre 🙂

Spsepause
Spisepause i Hals

Det er lidt underligt, efter at have siddet og cyklet, finder man altid en bænk, og sidder ned. Man skulle tro at der var behov for at stå op.

Kort over ruten
Kort over ruten på Roberts Quest

Meget smart med kortet på velomobilen, så kan interesserede hurtigt se hvor turen går hen.

Med færgen Hals-Egense
Med færgen Hals-Egense

De første 100 kilometer er meget flade på “Østkyst ruten”,  så der kan køres med en god marchhastighed, som det ses var vi kun 4 velomobiler, Joosten havde lidt øm akillessene,  så han “haltede” lidt bagefter i sit eget tempo.

Efter Als, blev det Roberts tur til at punktere, heldigvis var det tørvejr

Robert punkteret
Robert punkteret

 

Jeg fik optaget lidt video fra turen, i mellem regnbygerne

Efter bakkerne ved Hadsund,  vendte jeg om efter 130 km, Frank nåde lige en punktering mere.

Jeg slap hellere ikke godt fra, at køre i et hul i asfalten, der lå en  kæmpe flintsten klar til angreb.

Skarp og stor flintsten
Skarp og stor flintsten

Min pumpe lå hjemme i garagen, heldigvis køre jeg altid rundt med en lille pumpe der bruges til min bagdæmper, dog skal der pumpes 300 gange bare for at få lidt luft i :-). Men fik da nok i så jeg kunne trille de sidste 50 kilometer hjem, og solen var på vej

Solen på vej
Solen på vej

Nu er alle 4 tysker nået sikkert hjem, trods regn og punkteringer havde de efter eget udsagn en fantastisk Danmark Tour. Der kan sikkert læses mere om turen på Roberts blog på et tidspunkt, så her er linket  Velomobil Quest 370

Tak for besøget, det var hyggeligt at møde og køre med jer.

Nyttig info: Ved cykelkørsel med oppakning i Danmark, kan det betale sig, at lade de tynde racerdæk blive hjemme, det er især i regnvejr at dækkene er meget udsat for “angreb” fra flintesten.

 

Skriv en kommetar