Turen til det årlige Juletræf

Tiden flyver afsted og hjulene drejer rundt, det var allerede tid til det årlige “Juleræs”, en dejlig tradition der afholdes hvert år, når der er en måned til jul. Men først skulle jeg lige det lille smut over til Ganløse da det er der Velomobilcenter.dk holder til og arrangere juletræffet.

Jeg havde en aftale med velomobilcenter.dk om noget vi skulle lave om torsdagen, så havde jeg også tid til at hjælpe med at gøre klar til “Juleræset”. Så det var afgang onsdag den 18 november. Vejrudsigten lovede nogenlunde vejr, der var godt nok noget om en snestorm i weekenden, men meteorlogerne lover ofte noget de ikke kan levere, så jeg havde ingen bekymringer, over at cykle til Ganløse. Halfdan var venlig at tilbyde husly eller tvang jeg ham?  🙂

Strada klar til afgang klokken 0600
Strada klar til afgang klokken 0600

Fik smidt det sidste i Strada. Onsdag morgen klokken 06.00 var Strada og jeg klar til at trille ud af garagen.

Den velkendte rute:

Til Ganløse 18-11-2015
Til Ganløse 18-11-2015

Samme rute som altid, ned af den flade Østkystvej, færgen over Hals-Egense, til Hadsund hvor det bliver bakket ned mod Randers, derefter op og ned ad bakker til før Århus, hvor der drejes fra, mod Lystrup for at undgå den store bakke ved Skejby og det vejarbejde der er i forbindelse med anlæggelsen af Letbanen. Molslinien(hurtigfærge) til Sjællands Odde, om sommeren er det smukt at cykle over Odden, om vinteren er det “kun” flot.

På vej Sjællands Odde
På vej Sjællands Odde

Et stykke af turen på video

Fra færgen ved Sjællands Odde til færgen Hundested-Rørvig er der cirka 35 kilometer op og ned af bakker, og færge ankomst og afgange passer ikke til at cykle i almindeligt tempo, hvis en man gerne vil undgå at vente en time i kulden. Nogle ville kalde det en stress faktor, jeg kalder det intervaltræning….når jeg forsøger at nå en færge 🙂

Strada på vej i tusmørket
Strada på vej i tusmørket

Denne gang var der også “Intervaltræning”, om færgen bliver nået, er meget afhængig af hvornår man kan komme af den første færge, hvis man kommer sidst fra borde eller holder en lille “naturpause” er det meget vanskeligt at nå.

En lille video af “Færge intervaltræning”:

Jeg nåede ikke færgen denne gang, havde en nødvendig “naturpause”. Min rekord for de 35 km, er 43 km/t i gennemsnit, men det var også på en varmere årstid.

Man skal nu hellere ikke presse sig for meget, især ikke når det er den anden vej, da der så stadig ville være 180 kilometer op gennem Jylland og hjem.

Og det er vigtigt også at passe på, så det ikke går som i denne gamle klassiker

De nåede færgen – Carl Th. Dreyer 1948:

Sikker kørsel kommer først, og der sejler altid en færge senere. Jeg kom som nævnt 2 minutter forsent til færgen, og efter 1 rimes ventetid var færgen der igen.  Ankom til Halfdan omkring klokken 20.00 efter 255 kilometer og 3 færger.

Fik ordnet det jeg skulle hos velomobilcenter.dk om torsdagen, fredag hjalp jeg med at gøre klar til “Juleræs”

Der var masser af tid til velomobilsnak ved Halfdan, da der var flere der havde bedt om “husly” hos ham, faktisk havde han hele huset fyldt.

Ole havde glemt sin bamse, så vi måtte trøste ham med en Strada 🙂

Ole og Strada sover
Ole og Strada sover

Han drømmer sikkert om Strada DF 🙂

Vi var klar til “Juleræs 2015″…men det er en anden historie.

 

 

 

Én kommentar til “Turen til det årlige Juletræf”

  1. Hei Søren,

    Flotte bilder på filmen!
    Jeg er helt enig med deg, det er bedre å kjøre sikkert og tar en senere ferge, en å havne på veikanten med en skadet sykkel, eller endå verre, en skadet velomobilist…….

    Hilsen, Adri.

Skriv en kommetar