Super Brevet Scandinavia Dag 3

This entry is part 3 of 4 in the series Super Brevet Scandinavia 2013

Vågner op og ned at få en dejlig morgenmad, vejret ser tørt ud. Pakke Strada, af sted kl. 7.30 igen den sidste der køre.

Fine veje, lange bakker, nedkørsler og “rollercoaster” bakker business as usual.

SBS 2013 Svensk idyl og sjov figur

Det begynder at regne kraftigt..

SBS 2013 Regn igen i Sverige

..ved første kontrol var der lige 30 minutters opholdsvejr, dejligt mens boller og sodavand blev spist. Men så overtog regnen igen..

SBS 2013 Regn i Norge

..og den fortsatte da grænsen til Norge blev passeret. Et par kilometer inde i Norge var der en hemmelig kontrol, hvor der også var et stykke dejlig kage og opmuntrende ord.

Det norske cykelstier er ikke noget at skrive hjem, og dog de er elendige at følge og ulogiske enten ender de ved et bustoppested og en 20-35 cm høj kant, eller man ledes direkte ud mod en tilkørsel til motorvej, de har godt været smarte at sætte et skilt op, lige før der køres ned på motorvej. Ofte er der tvivl om det er cykelstier eller fortove da der sjældent er skilte. En god ting er at flere steder er vejen og cykelstier afskærmet med en stålbarriere, men det smarte går lidt af fløjten når der skal drejes halvejs og der ikke er et hul i barriere for cykler. Så ofte valgte jeg “cykelstier” fra. De fandtes som regel også kun ved større byer og skoleveje. Der var ikke plads til dem på de andre veje.

SBS 2013 Cykelstier ender ulogisk i Norge

Videre mod dagens eneste færge, Moss-Horten, seje bakker, vejene blev smallere, den hvide stiplede linje i vejkanten betød nu at det vitterlig var vejkanten, den skulle ikke overskrides. Fik Sms fra Norsk kammerat at vejret ville blive bedre, især efter sejlturen, men jeg tvivlede, det stod stadig ned i stænger og færgen var kun 20 kilometer væk. Men han fik ret, heldigvis. Da jeg nåede Moss klarede det op.

SBS 2013 Opklaring i vejret i Norge

Jeg nåede færgen, kunne køre lige om bord. Kaffe og lille bolle blev indtaget, 86 N.kr. en lille smagsprøve på de vanvittige priser de har i Norge. Kaffen var god, men koppen lille, bollen var væk i 2 bider.

SBS 2013 Moss-Horten Færgen

Godt med et lille hvil, efter færgen startede det fladt..

SBS 2013 På vej langs fjorden fra Horten

…langs med fjorden væk fra Horten, det vare dog ikke ved…

SBS 2013 Udsigt til Fjorden efter opkørsel

..før der skulle køres op.

Kørte lidt med en gruppe på 5-6 stykker, vi ledte efter et sted at få fyldt vand på flasker og lidt at spise. Vi fandt en kiosk/grill så der kunne købes lidt pølser og sodavand.

SBS 2013 Strada og Honda

En Honda motorcykel trillede ind mens vi holdt pause. Han ville gerne bytte, men det ville jeg ikke, kunne jo ikke gennemføre SBS på motorcykel :-). Han var meget interesseret og ville gerne se mig køre, især ned af en bakke som var lidt længere fremme. Så da jeg kørte, lå han lige bag ved mig, nedkørslen startede med at køre lige ned med enkelte vejbump, så jeg kom hurtigt op på 70 km/t, længere nede blev det til hårnåle sving, men alligevel formåede jeg at holde en god hastighed igennem disse og accelererede hurtigt hen til næste sving. Da bunden var nået og næste bakke var nået havde jeg selvfølgelig ikke mere fart, kørte han forbi, og gav mig “Thumbs up”

Min norske ven, Björn Lunde ville komme og møde mig, og køre med op af en af de sidste store opkørsler inden Skien. Det var blevet mørkt, men da jeg kom i fuld fart ned af en bakke lige før den store stigning, så jeg ham komme i mod mig, jeg  fortsatte indtil jeg skulle dreje fra og begynde opstigningen. Her ventede jeg på ham, da han kom sagde han at han troede han ikke ville nå at indhente mig, men jeg vidste bedre, han er nordmand og en fjeldsprinter. Så vi fulgtes op og snakkede lidt om vores Eurotour 2013, hvor hans velomobil desværre gik i stykker. Jeg må indrømme, at det til tider var hårdt at snakke og køre op ad denne bakke. Det værste var at jeg syntes der hele tiden stod den samme kilometer afstand til Skien.

Endelig på toppen, afsked med Björn. Han nævnte nu var det ikke så slemt det sidste stykke, men der var ingen grund til at glæde sig for tidligt. Godt nok var der fede nedkørsler i den stjerneklare himmel, men når der er stjerner er det også mørkt, temperaturen var også dalet til 8 grader.

Dagens Etape:

Ankom til Skien og vandrehjem klokken 00.55,  Strada kom indendørs, så i bad og lækker lasagne og kaffe. I seng kl. 02.30

Læs videre på Super Brevet Scandinavia Dag 4

Series Navigation<< Super Brevet Scandinavia Dag 2Super Brevet Scandinavia Dag 4 >>

Skriv en kommetar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.