Ser du godt ud?

This entry is part 1 of 3 in the series Ser du godt ud

Ser du godt ud? En tvetydig overskrift,  men det drejer sig ikke om dit udseende. Jeg beklager og undskylder, hvis du er blevet lokket af overskriften.

Det er hellere ikke for at genoptage den uendelige diskussionen om synligheden i trafikken, når man køre velomobil, men hvad der har betydning for hvad jeg ser(udsyn).

Dette første indlæg i en lille serie om hvordan omgivelserne ser ud inde fra en velomobil, set fra mine øjne, hvad der har forbedret mit udsyn. Det hænger uløseligt sammen med hvordan jeg agere og færdes blandt andre trafikanter. Vigtigt er det især når der cykles blandt mere eller mindre oplyste cyklister eller gående på mørke cykelstier og veje.

Et mindre problem på lange ture i regn om sommeren, sne om vinteren, temperatur udsving, eller bare kølige dage er:

Dug på visir

Er det et stort problem? Ikke et stort problem, men kan være en irriterende detalje.

Her en lille video, hvor jeg forsøger at demonstrere dug på Strada`s visir:

Fakta

Varm luft kan indeholde mere fugtighed end kold luft, og når der dannes dug eller rim på overfladerne, så er luften blevet kølet så meget ned, at den ikke længere kan indeholde den vanddamp, der er i luften.Resultatet er at fugten ‘træder ud’ (eller i fagsprog: kondenserer ud) af luften og sætter sig på overfladerne. Kilde DMI

Men den viden fjerner jo ikke duggen på ruden. Vi kender det alle fra bilen, også løsningen, når vi sidder med vådt tøj og venter på parkeringspladsen, mens konen er inde og kigge på sko måske tøj, eller manden er forsvundet ind i et byggemarked, en cykelhandler eller computershop. Det kan jo tage lang tid, men duggen forsvinder hurtigt når blæserne kommer igang, selvom bilen ikke er i bevægelse.

Så skulle man tro at den viden er ubrugelig til en velomobil, men det er den ikke, du nød til at være i bevægelse for at fjerne dug på visir. Simpelt, men i praksis umuligt, at holde velomobilen igang hele tiden, der skal jo stoppes for rødt og ligende. Det er hjælper ikke meget at køre hurtigere, det bider sig selv i halen,  køre du lidt hurtigere for at få duggen væk, er der endnu mere fugt og dug på ruden ved næste stop. Mere varme jo mere sveder du hvilket giver mere dug

Den hurtige løsning er, at åbne visir en smule mens du køre, når du af en eller anden årsag skal holde stille, åbner du mere op. Også en simpel og god løsning i dagligdagen. Det var samme princip, jeg brugte på motorcykel indtil der kom bedre ventileret hjelme på markedet.

Lange ture og dug

Men på lange ture løser det ikke dug problemet at lette “på låget”  for efter mange timers cykling i regn, temperaturskifte eller dag/nat ophober fugten sig, blander sig sammen med det svedige tøj og bliver til dråber på indersiden af Strada.

I Leitra havde jeg ikke det helt store problem med duggen på de lange tur fordi:

Der var luftkanal, der sendte luft direkte op på ruden og vinduevisker fjernede det “kolde”vand

Leitra luftkanal
Leitra luftkanal og vinduevisker

Da Leitra ikke havde bund, var der masser af luftgennemstrømning. Bagagerum var adskilt fra resten af kabine, så der kom ikke så meget fugt fra vådt eller fugtigt tøj/telt ind i kabinen. Farten var også langsommere, så svedte ikke så meget.

Er der en løsning?

Nej, ikke til at holde visir 100% dugfri. Måske hvis du vil til at installere elektriske blæsere, dette prøvede jeg på Leitra, en fin lille blæser fra en pc, til når jeg holdt stille i længere tid, det blev dog afmonteret igen. Ledninger i vejen og afhængigheden af strøm, et dilemma hvis alt strømmen blev brugt, så der ikke var til lyset

Jeg har ikke fundet en metode der kan holde ruden helt dugfri, på de lange ture, men det kan mindskes. Jeg har kun kørt med Sinner Hood og Flevo Roof, så kan ikke udtale mig om de andre Hood og Racecaps

Hold visiret rent.

Dug har samme egenskaber som snavs, det sætter sig på på fedtede overflader først. Pas på med opvaskemiddel da de kan indeholde slibemiddel selvom de er mikroskopiske, kan det forårsage små ridser, som bliver til flere over tid. Hvis der er sulfo i, har dette en tendens til efter længere tids brug at lægge en “fedthinde”. Både ridser og “fedthinder” giver dårligere udsyn. Et vaskeskind er udmærket at have liggende i velomobilen

Diverse “mirakel” midler

Jeg har prøvet en del, men på en lange ture skulle det bruges konstant. Så jeg endte med en våd klud der lå i kabinen og afgav fugt og ruden blev mere snavset, måske ikke fordi midlerne tiltrak snavs, men det gjore kluden, så i sidste ende kom der ennu mere dug.

Det gamle råd om at spytte på ruden har jeg kun prøvet hjemme i garagen, det kunne give store problemer at sidde og spytte ude i trafikken, det er ikke sikkert alle ville opfatte mit spytten på visir positivt

Skifte trøje

Sørg for at have ekstra trøje(r) med, skift efter behov. Pak det fugtige tøj i en plastikpose eller lignede. Sørg for at den er godt lukket. Og husk at tage det ud, af posen og hæng det til tørre så snart det er muligt. Hvis du har prøvet at dufte til flasken med ammoniak, er det omtrent samme “duft” der hurtigt spredes i kabinen hvis en trøje er “glemt” i posen. Hvis du skal ud af velomobilen i regn, så brug en let regn og vindtæt jakke, så dit tøj ikke bliver fugtigt. Ryst den inden du lægger den i cyklen igen

Skift visir

Du kan ikke helt undgå ridser, en god ide at skifte det hvis der er mange, det fjerne ikke dug, men du ser bedre ud gennem det.

Luftgennemstrømning

Som nævnt åben visiret lidt og mere ved stop. Luften strømmer igennem fra fodhulerne, og bagud i toppen af Hood (Skorstens effekt). Derfor er det en dårlig idé, at lukke fodhullerne i bunden, set ud fra den synsvinkel at have gennemstrømning af luft

Kør langsommere

Enhver der køre velomobil, ved det ikke kan lade sig gøre, så et tåbelig råd. Men hvis man ser det ud fra et teoretisk synspunkt, vil man svede mindre, ergo mindre fugt lig mindre dug. Teori er ikke altid virkeligheden.

Kør uden Hood/tag

Det er dejligt at køre uden hood..når det ikke regner eller sner..især om sommeren. Med Flevo Roof  lille vindafviser undgår du det meste regn. Ingen dug på ruden:

Flevo roof uden skum dækken
Flevo roof uden skum dækken

Men det er koldt om snuden og overkroppen, men du kan sætte skum dækken på

Flevo roof med skum dækken
Flevo roof med skum dækken

Så er du godt beskytte mod regnen og kulde på overkroppen, ulempen er at du har det meget fugtigt og varmt på kroppen.

Forsøg

Jeg har prøvet forskellige måder at få luften op til visir. En af dem var med støvsugerslange og endestykke til at sprede luften ved visir, dog sad det i vejen, desuden ville jeg få ballade på hjemmefronten hvis jeg stak af med støvsuger slangen i 3 uger. Ingen af de forskellige metoder endte i noget der var praktisk eller brugbart i længden.

Med min erfaring fra motorcykel hjelme og den udvikling der er sket siden min første hjelm er jeg sikker på at en dag kommer der en løsning, det er dog værd at huske på at markedet ikke er så stort for velomobil “Hood”, og det koster at udvikle.

Man kan holde øje med de 2 førende (eneste)producenter: Sinnerbikes.com og Velomobielonderdelen.nl

Det har ikke løst..

Så er det måske på tide, at sætte sig ned og tænke over hvorfor du købte en Hood. Jeg er næsten sikker på at du på et eller andet velomobil forum eller på internettet har læst om dug på visiret. Alligevel købte du en, sikkert fordi den primære funktion var at give mere aerodynamik, sidde tørt i regnen, sidde i læ for vind og kulde. Men dybest set var det vel også muligheden for at øge gennemsnits hastigheden

Så komfort og hastighed har sikkert haft den største indflydelse på din beslutning om at købe en Hood, og hvis ikke du har købt én er det sikkert også det du går efter. Det er også efter de 2 kriterier du skal vælge at køre med et tag(Hood, Racecap), at jeg og andre “whiner”  over en smule dug. Vi er åbenbart så glemsomme, at vi ikke husker hvorfor vi selv købte et tag og de fordele det har.

Det er en opvejning af fordele og ulemper, ligeså vigtigt er at huske eller minde sig selv om at en velomobil er en cykel

Ja..men jeg har prøvet alt

Er det et så stort problem? Du har prøvet alt, ligesom jeg. Hvis du stadig syntes at den smule( ifølge mine øjne) dug, giver dig dårligt udsyn er der måske en helt anden årsag til det, som jeg vil komme ind på i næste indlæg i denne mini serie

Vi ses derude…mere eller mindre bedugget 🙂

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Series NavigationHvad ser du? >>

4 Replies to “Ser du godt ud?”

    1. Hey Marcel,
      It can be annoying with rain on the visor, but as I write in another post, it can be one’s own eyesight that is the problem.

      However, it is not possible to prevent water from getting in on long trips when you open and close visor, og get out and in the velomobile, so water comes slowly into the cabin, but it’s not much.

      /Soren(Velostrada)

Skriv en kommetar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.