Velonaut eller Velo Av

This entry is part 31 of 34 in the series Erfaringer

Årstiderne skifter, uanset hvilken årstid dukker der nye Velonauter op, det er det fantasiske ved en velomobil, der kan cykles året rundt. Derfor er det hellere ikke nogen “sæson start”, derfor kan spørgsmålene dukke op : “Av…Det gør ondt i…Hvorfor gør det ondt?…Skal det gøre ondt?

Nej, det skal ikke gøre ondt! En velomobil er en cykel, ikke et torturmiddel.

Lårmuskler.En vigtig "motordel"
Lårmuskler.En vigtig “motordel”

 

Når man starter på en ny sportsgren eller bare en ny aktivitet, hvor du bruger kroppen vil der højst sandsynligt opstå en form for ømhed forskellige steder på/i kroppen.

Ingen tidligere aktiviteter

Her er det sat lidt på en spids.Hvis du aldrig har deltaget i sport eller cyklet meget, det vil sige lige fra sofaen og TV`et og ned sidde i en velomobil, er det helt sikkert du vil blive glad for den behagelige siddestilling. Men modsat sofaen og Tv`et kommer du ikke rundt i verden ved hjælp af en fjernbetjening, men ved at træde i pedalerne. Det vil sige, at din opbygning af muskler, sener/ledbånd og knogler starter fra bunden af, og det tager tid. Kort beskrevet: Muskler opbygges hurtigt, Sener/Ledbånd tager længere tid, knoglerne meget lang tid. Så du skal være opmærksom på, at opbygningen af dine muskler tag tid, sener/bånd  meget længere tid, f.eks. akillessenen, kan det være både halve og hele år. Søg mere information omkring dette emne på nettet om hvordan du generelt træner dig op til det niveau der passer dig.

Tidligere Aktiviteter

Hvis du har cyklet ofte eller dyrket andre former for sport er det en del nemmere, da din muskelmasse, ledbånd og knogler allerede har opnået styrke. Uanset dit nuværende niveau kan du komme til at opleve ømhed eller smerte.

Tag smerter alvorligt

Som nævnt oplever man altid ømhed, når man starter på en ny aktivitet eller sport, men normalt forsvinder de hurtigt efter en træningstur, 1 til 2 dage så skulle ømheden gerne være forsvundet, hvis ømheden ikke er forsvundet er der fare for at du udvikler en overbelastningskade. Så se dette som et “advarsels tegn”, og sænk trænings nivauet.

Hvor kan det gøre ondt

Både utrænet og trænet, selv dem der har cyklet flere 100 kilometer om ugen på almindelig cykel, vil/kan opleve, at der er andre muskler der bliver ømme efter de første ture i en velomobil. Især oversiden af lårmusklen, og omkring knæene er der tendens til ømhed.

Akillessenen er det meget vigtigt at være opmærksom, ofte er det her nye velonauter kan få meget ondt , det kan betyder at de må stoppe med at cykle i kortere eller længere perioder og som nævnt, kan det tage lang tid at opnå en styrke i den, der skal til for, at kunne udnytte en velomobil til fulde.

Hvad kan man gøre?

Det vigtigste er at træne langsomt op. Desuden er det vigtigt, at have placeret kranken korrekt, så den passer til dig, ligeledes hvis man som de fleste bruger klamper på skoene, at disse er placeret korrekt. Og hvad der er den rigtige placering er meget individuelt, så selvom du får velmente og gode råd fra andre, er det ikke sikkert det er det optimale for dig. Der er kun en vej, at prøve sig frem. Hvis man har købt sin velomobil ved en forhandler, bliver den sat op til dig og som du føler er bedst på dette tidspunkt. Efter du er blevet fortrolig med velomobilens køreegenskaber, vil du måske føle at den oprindelige opsætning ikke er den optimale alligevel, eller du begynder at få mere ondt, så kan det være en fordel at justere dine indstillinger. Hvis det er nødvendigt, så lav kun små ændringer og afprøv. Det kan tage lang tid at finde den helt perfekte indstilling, men i sidste ende er den tid der bruges på dette guld værd senere hen. Det kan også være det er en fordel med kortere pedalarme, især hvis det er knæene der volder problemer.

De andre kan

Da jeg startede med cykle velomobil i 2010, var udbredelsen uden for Holland begrænset, så min første velomobil var en Leitra, den var ikke en af de hurtigste, det var jeg klar over, men den var god at køre lange ture i et moderat tempo hvorved jeg fik opbygget nogle gode benmuskler, så det var muligt…

…. engang imellem at komme op på en høj hastighed for en Leitra.

“I andre kan køre stærkt, I ser ikke ud til at bruge meget energi eller at I har ondt, jeg har selv set det på Youtube.”

Husk nu, at ofte er video redigeret og de “kedelige” sekvenser af video klippet ud. Men Ja, vi kan køre stærkt, men husk også at vi har cyklet og trænet længe for at nå der til.

Her er det 22.000 kilometer og et år efter jeg fik Strada , en video som jeg selv syntes, viser  viser hvilken fart en velomobil kan cykles med uden at overanstrenge sig, når man er kommet i form….

… men da den er 44 min lang er det ikke sikkert man “har tiden og lysten” at se det hele, og spoler frem til de hurtige sektioner, derved fastholdes billedet af at velomobiler altid er hurtige, og så risikere man at blive skuffet , når der er putte mange penge i en velomobil og ikke kan køre så stærkt som dem på Youtube på de første ture. Hvis du har tålmodighed, sørger for at du træner dig rigtigt op kan du sagtens komme op på samme hastigheder og måske hurtigere på de steder hvor det er muligt. Siden jeg fik min Strada er der kommet mange velomobiler, derved er der masser af information og video, det kan være der skal søges lidt dybere på google, og ikke kun bruges søge ordene “Hastighed, velomobil 🙂

Dette er min egen lille playlist hvor jeg forsøger at vise “Hastighed og Gennemsnit ” er afhængig af…

Måske har vi, der ligger video op på Youtube selv et ansvar for at give det korrekte indtryk, det kan dog være svært da der vitterlig er velonauter der kan cykle med en stor gennemsnits hastighed uanset hvor mange bakker der er på deres tur. Selv er jeg ikke en bakkesprinter, men fortrækker de flade lange veje. Så hastighed i velomobil er meget individuelt.

Jeg igennem årene selv haft meget glæde af at se på Harry Lieben`s Youtube kanal: twilwel Mange oplysende video og dagligdags video, men også..

Især hans film  fra Roll Over America(ROAM 2011), det var som at se de video “Live” dengang, da de ofte blev lagt på Youtube efter dagens tur var overstået, se hans også videoer fra GBSR2014 (The Great Baltic Ride 2014)

Som nævnt er der kommet mange flere velomobiler og velonauter, som lægger video ud, endnu flere grupper og forums hvor der kan stilles spørgsmål, så hvis du anskaffer dig en velomobil, er der masser af steder at søge hjælp og gode råd, spørg løs og det er sikkert at du også bliver en glad velonaut istedet for en “Velo av det gør ondt”

Hvis man skulle have fået en længervarende skade i musklerne/sener, kan det måske være en fordel at få monteret E-assist midlertidigt, det kan så være en større investering, men det er så et spørgsmål om at velomobil forhandlerne har muligheden for at udleje dem for en periode.

Vi ses derude…forhåbentlig snart i forårsvejr 🙂

 

 

 

 

 

 

Series Navigation<< Det er årstiden igen2700 km første punktering på F-Lite 50-406 >>

Skriv en kommetar