Velomobil Weekendtur til Göteborg

Med kun 5-6 kilometer til færgen til Sverige, derefter  3 ½ times sejlads, er det alligevel ikke tit jeg tager den tur. Det er ærgerligt, for der er masser gode cykelveje med flot natur, et anderledes landskab og smukke udsigter.

Men i løbet af foråret var der forlydender om, at der ville være et arrangement for velomobiler i forbindelse med “Göteborg Kulturkalas”.  Tiden gik, det blev juli, det så ud til at det ikke blev til noget. De viste sig at det var problemer med at få tilladelser fra det offentlige, da en del af arrangementet skulle forgå på offentlige arealer.

På næsten rekordtid lykkes det dog Eric Zinn (www.velo-ctiy.se) at arrangere en cykelbegivenhed på www.bananpiren.se, der var der ikke behov for at få de tilladelser.

På bananpiren lå en bane, der før i tiden var brugt til motorløb.  Den kunne sagtens bruges til et Velomobil “Race”

Udsigt til Bananpiren Älvsborgsbron i Göteborg

Da Sverige kom med i EU, betød det intet toldfrit salg, hvorved at færgen mellem Danmark og Sverige ikke længere sejlede i “døgndrift”, så for at kunne deltage i velomobil racet var det nødvendigt med en overnatning, faktisk 2, da Erik også havde sørget for at der var en tur til Marstrand om fredagen og en lille rundtur i Göteborg inden det startede på Bananpiren.

Erik Zinn var hurtig til at finde et sted hvor vi 4 fra Danmark kunne overnatte, Mattias Sjösvärd var så venlig at sponsor den ene overnatning. Tusinde tak til jer begge 2

Strada Quest Xs og Milan i Garagen

Fredag 19. August Turen til Göteborg. Fælles velomobil tur Göteborg<->Marstrand

Poul(Milan) og Torben(Quest Xs) havde overnattet hos mig, da vi skule med færgen kl. 08.00, de havde henholdsvis 170 km og 50 km til færgen, så var det bedre med kun 5 kilometer. Karsten (Strada) ville møde os ved færgen, da han kun har ca. 30 kilometer til Frederikshavn og færgen

Til Göteborg

Turen til Göteborg var med dejlig solskin, og næsten vindstille

Færgen Skærgården

Turen til Göteborg på video

Der var lige tid til at cykle hen til vores overnatning , der var en slæbebåd med navnet ALF, med bagage inden turen til Marstrand startede

Det passede fint med placeringen af ALF, vi havde kort afstand til de steder hvor vi skulle mødes

God placering
God placering i Göteborg

Det var af med bagagen og hen til mødestedet ved Operaen, her var Velomobilcenter.dk med deres stand, i Göteborg området er der ved at være en del velomobiler, interessen er der.

Göteborg cykelkulturkalas klar til turen til Marstrand
Göteborg kulturkalas og velomobilcenter.dk stand

Afgang til Marstrand kl 13.00

Velomobiltur til Marstrand Afgang

Det var en skøn og flot tur, lavet og guidet af Christian der kørte i sin hvide Orca E, havde nævnt, at det var en flad tur…

Velomobiltur til Marstrand

..nu jeg har jeg lært, at der er forskel på “Dansk flad” og “Svensk Flad” 🙂

Flad eller bakket, det var en smuk tur frem og tilbage. Video fra Göteborg<->Marstrand:

Færgen ved Kornhall

Velomobiler på færgen ved Kornhall

Velomobiler på broen…

Velomobiler nær Marstrand

..med den flotte udsigt

Udsigten fra broen

Spisepause i Marstrand

Velomobiler Mad pause i Marstrand

Det blev sent da vi nåede tilbage til ALF…

Strada Og Alf the Tug Fredag aften

…men efter bad gik jagten ind på at finde noget at spise,selvom der var masser af mennesker omkring området ved operaen, var det kun drikkevare der blev solgt på resturanterne, køkken var lukket alle steder, jeg tror vi gik mindst 10 kilometer inden det lykkes at finde et sted der stadig havde åbent køkken og som vi alle 4 havde lyst til at spise på, så denne fredag fik vi nok motion. Da vi senere gik ombord på ALF, varede ikke mange minutter før vi blev vugget i søvn af de blide små bølger på Göta

Lørdag 20. august Rundtur, Gøteborg Cykelkulturkalas2016, Velomobil Race

Jeg sov fantastisk godt oppe i styrhuset, vågnede tidligt, da de blev lyst, men lå og nød udsigten ud over vandet, vi skulle jo først mødes til en Göteborg rundtur klokken 10.00. Men vi var nødt til at finde morgenmad og ikke mindst kaffe, heldigvis havde vi fået af vide af nabo båden at der lå en tankstation nær ved. De havde også morgenbrød og kaffe, så var morgen reddet.

Vi begav os derefter over til Bananpiren, hvor vi skulle mødes med de svenske velonauter, det var nemt at se hvor bananpiren lå da vi skulle over broen med udsigten til den….

Udsigt til Bananpiren Älvsborgsbron i Göteborg

…men hvordan man lige fandt indgangen var en anelse svær. Efter at have forsøgt en vej der endte ved et hegn, så jeg heldigvis Alexander i sin blå Strada, han var guiden på dagens tur, holde på en bro, han havde også fået øje på os. Så nu kender jeg vejen fremover.

Turen rundt i Göteborg, som dog blev ændret og afkortet på grund af tiden.

Rundtur i Göteborg

Tilbage på Bananpiren hvor der nu var opsat diverse stande og med cyklende “køkken” med kaffebar, Isbar og suppe. E-bikes der kunne cykle 60 km/t lavede opvisning, selvom det var med motorhjælp er det alligevel sjovt at se en cykel køre på baghjulet over længere afstande. Det minde mig om de konkurrencer vi havde i min barndom, om hvem der kunne køre længst på baghjulet…hvem der bare havde haft sådan en cykel dengang 🙂

Göteborg Cykelkultur Kalas 2016

Jeg fik set Armadillo fra www.Velove.se, men desværre fik jeg ikke prøvet den eller spurgt ind til den, det må vente til næste gang jeg er i Göteborg…

Armadillo ved Göteborg Cykelkultur festival

Jeg håber at der bliver et “Göteborg Cykelkulturkalas 2017”, besøgstallet var meget godt set i forhold til, at det var arrangeret på så kort tid og på den anden siden af broen var der masser af mennesker, men svært at trække dem over når der var en masse arrangementer(Göteborg Kultur festival) på den side de befandt sig.

Inden vores race, var der Cargo-bike race…

Göteborg Cykelkultur Kalas 2016 Cargo-Bike Race

Jeg tog en testur rundt på banen, havde lidt problemer med gearet, Yoann fra velomobilcenter.dk prøvede at fin justere det så godt han kunne. Det lykkes ikke helt, jeg havde kun 2 gear der virkede perfekt på bagkransen, 6 og 7 og i skarpe sving ville kæden gerne hoppe af.

Det viste sig at Yoann kunne have justeret i en uendelighed, for da jeg kom hjem søndag, fandt jeg ud af hvorfor. Der var græs der havde tørnet sig ind mellem tandhjulene bagpå.

Hvordan det var havnet der? Det er der en forklaring på, men da der ikke var billeder af hændelsen og hvis jeg ikke havde haft gear problemer været en ” velbevaret hemmelighed blandt velonauter” 😉 . Jeg kørte i grøften under vores tur til Marstrand 🙂 Ikke noget dramatisk men gled lige så stille ned. Forhistorien var at jeg kom med en god hastighed, og ville køre forbi de andre der kørte lidt langsommere, Karsten der var den første jeg skulle forbi, han lavede næsten en “Cavendish”, dog uden sammenstød da jeg nåede at bremse, jeg ville så lige tjekke kamera bagved om jeg havde optaget dette, mens jeg gør dette glider den tilbageværende hånd af styrtøjet, og Strada drejer ud over den høje kant på cykelstien, jeg for bremset, men Strada forsat stadig langsomt ned i grøften, hvor jeg ikke kunne lade være med at grine. Fordi jeg havde nettop sagt til David, der var med i på sin første tur i hans nye Quest, at han skulle passe på 🙂 Ingen skader, men havde åbenbart fået lidt græs med ind, det havde jo været udmærket, hvis Strada havde været en ko 🙂

Men det gælder om at være med, at have det sjovt,og så gør det hellere ikke så meget om jeg kørte på “græs” eller ej. Jeg er ikke længere en “sprinternaut”, men det var lidt skuffende, at jeg ikke kunne give fuld gas når jeg nu endelig kørte på en bane.

Startlisten til velomobil Race…

Deltagerne i Velomobil race 2016 Bananpiren Göteborg

Jeg kan nok ikke overbevise nogen om, at overstående billed er resultatet af race, så det lader jeg være med 🙂

Deltagerne(mangler 3 på billedet) i Velomobil race 2016 Bananpiren Göteborg

“Mit Race”

Velomobil Race 2016 Bananpiren Göteborg

Kort video version af Velomobilrace 2016:

Lang version til velomobil “tosserne”,som mig findes på min Youtube kanal

Personligt syntes jeg det var en udmærket og sjov bane at køre velomobil på, ikke bare en rund bane til høj hastighed, men med udfordringerne med diverse sving, dog håber jeg, at jeg næste år kan undgå at have græs i gearet, ingen regn og lidt mindre antal af småsten i svingene. Der var så vidt jeg husker, var der 3 der måtte udgå med fladt dæk.

Göteborg Cykelkulturkalas 2016 var slut, så tilbage til ALF, bade og finde spisested, nu kendte vi jo Göteborg fra vores “Marathon gåtur” aften før, og det var også tidligere på aftenen, så det varede ikke så længe før vi fandt et sted at spise.

Mætte af mad og over dagens begivenheder, var klokken ikke meget over 22.00 før jeg kravlede i køjen, blev dog vækket da der var fyrværkeriafslutningen af “Göteborg Kulturkalas 2016”

Søndag 21 august hjemrejsen

Vi skulle tidligt op, da der skulle pakkes sammen, og vi skulle være ved færgen 7.30. Dagen startede med morgendis

Strada Og Quest Xs Morgendis ved Alf the tug

Når man ser billedet med 2 specielle køretøjer og ALF er der sikkert nogle der tænker …ALF= Alien Life Form 🙂

Men som det ses dokumenteret i video nedenunder,er Torben ikke et  grønt væsen, i hvert fald ikke hvad jeg ved af 😉

Til færgen og hjem, ude på Kattegat klarede vejret op, og da vi nærmede os Frederikshavn var solen fremme

Færgen hjem til Frederikshavn

Det var tid til at sige farvel og på gensyn, da de andre skulle cykle mod syd og jeg mod nord

Strada Milan og Quest Xs ankommet til Frederikshavn

Tak for hyggeligt samvær: Torben, Poul og Karsten

En stor tak til Eric Zinn(www.velo-city.se) for at have arrangeret en fantastisk weekend i Sverige. Tak til Mattias for overnatning. Christian og Alexander for at stå for de 2 ture.

SlideShow video fra weekend i Göteborg:

Mange tag til alle velonauter for hyggeligt samvær, det var dejligt at møde og få “sat ansigt” på jer, håber vi ses igen enten på den danske eller svenske side af Kattegat

Billeder fra weekenden kan ses her Weekendtur til Göteborg 2016

2 Replies to “Velomobil Weekendtur til Göteborg”

1. Hej Adri

Det var en skøn weekend, især hyggeligt at mødes med alle de velonauter man kun kender fra forum.

Jeg læser på din blog om din miniferie, hvor du var så heldig at opleve “Artic Race” 🙂

Venlig hilsen
      Søren

Skriv en kommetar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.