Strada E Rækkevidde på Batteri

This entry is part 3 of 13 in the series Strada E

På El-cykler/E-Assist er der ofte opgivet en rækkevidde, men der er altid information om at det er en teoretisk rækkevidde, det understreges at der kan være forhold der reducere denne rækkevidde, som vejr(især kulde), vejforløb, belægning, op og ned, kort sagt der er taget forbehold for alt, så de lover intet med sikkerhed 🙂

BATTERY-KB0035
BATTERY-KB0035

Bedste metode til at afprøve rækkevidden på batteriet, som er på  264Wh(24V X11Ah) var at cykle en tur i strada

Batteri placering
Batteri placering

For at få det “bedste” resultat var det nødevendigt at holde Strada under de 25 km/t, dem der cykler i velomobil, ved hvor svært dette er, for på flade veje vil en velomobil gerne op i fart. Men det lykkedes, dog lod jeg Strada rulle ned af bakkerne, ingen grund til at slide på bremserne 😉

En kort video

Og det blev til 58 kilometer, det der især imponerede mig var, at den begyndte at blinke da jeg havde cyklet 40 kilometer, og det var så der hvor jeg skulle op ad bakkerne for anden gang på min testrute….

Test af rækkevidde med julestemning :-)
Test af rækkevidde med julestemning 🙂

Se detaljer på Garmin Connect: Strada E BR Tolne

Som de ses er gennemsnits hastigheden over 25 km/t, det skyldes som nævnt, at jeg lod Strada rulle nedad bakkerne. Det betyder så at der ikke har været motoraktivitet på alle 58 km, så kan man vælge at analysere, beregne hvis man har lyst. Jeg finder det ikke nødvendigt, for et estimeret forbrug af (~4,5)Wh per kilometer i denne test, er udmærket for mig, da jeg kan se hvordan det passer i de næste test, eller justere derefter

Watt timer
Watt timer

Desuden tror jeg hellere ikke, at jeg kommer til at køre med E-assist som i denne test. Det var alt for koldt at cykle så langsomt, jeg havde meget lav kadence, og næsten hvilepuls hele turen, som det ses på billed nedenunder.

Batteri test lav puls og kadence
Batteri test lav puls og kadence

Så det var godt der var lidt julestemning på ruten til at “varme” sig på

Julelys i mørket, giver varme
Julelys i mørket, giver varme

Jeg var heldig, batteriet løb tør på det flade stykke. Det forbavsede mig at der var strøm i så lang tid efter den begyndte at blinke til konsollen slukkede. Jeg tror egentlig, at jeg tænkte endelig, for så kunne jeg cykle hurtigere og få noget varme

Cykle sig til varmen hjem
Cykle sig til varmen hjem

Batteriet blev sat til opladning, og det var helt fladt…

Tomt batteri
Tomt batteri

5 timer efter var det fuldt ladet op og det var jeg også.

Så jeg er spændt på de næste test, så håber ikke der kommer mere storm i weekenden, her i Nordjylland…det skulle jo nødigt blive til ” Strada E…Borte Med Blæsten” 🙂

 

 

 

 

Series Navigation<< Strada E Test af testurStrada E Eco Mode >>

4 Replies to “Strada E Rækkevidde på Batteri”

  1. Hei Søren,

    Det er en grei avstand batterien klarte! Hvis du hadde syklet på vannlig måte hadde du kjørt mye langere avstand, så det er egentlig bra til å kjøre att og fram til arbeid i min tilfelle.

    Nå er jeg spent på neste testen……

    Hilsen, Adri.

    1. Hej Adri,

      Selv om det ikke er så mange test endnu, tegner der sig et billed af, at det kunne være en fordel til brug ved pendling. Denne test viste, at der var strøm nok til en afstand der passer meget godt med til/fra arbejde. Så er klar til næste test i Eco-mode, når stormen er forsvundet. 3 dage med storm, så begynder det at krible for at komme ud at cykle igen 🙂

      Hilsen Søren

  2. Hej Søren

    Jeg tror at batteriet holder længere, hvis du kommer over de 25 km/t (som jeg giver dig ret i er meget vanskeligt at holde sig under i en velomobil!). Jeg kørte i dag 52 km (fordelt over flere ture), hvor der endnu ikke var nogen blinkesignaler fra controlleren, men den var nede i kun 1 prik i displayet. Men som skrevet i et tidligere indlæg, har jeg kørt med så lidt “batteri-lyde” som muligt, så det hjælper nok på det hele. Og det meste af tiden været over de 25 km/t. Jeg lader batteriet nu for vil ikke risikere at mangle på hjemturen fra arbejde, men kunne sikkert godt have presset 10 km mere ind. Om der var yderligere 18 km i batteriet (som din test indikerer fra når blink advarsel starter), tvivler jeg nu på. Jeg har kun kørt på medium niveau, men har nogle bakker på vej til arbejde og en del start og stop pga. trafiklys.

    Venlig hilsen
    Pia

    1. Hej Pia
      De 18 kilometer i “reservetanken” skal tages med forbehold. Forhold som vejr(især temperatur),vejens underlag, mange start og stop dæk o.s.v. kan hurtig suge den sidste energi ud.
      Måske er 8-10 kilometer tilbage i tanken, mere realistisk når den begynder at blinke, og der stadig fortsættes med at cykle på samme måde. Hvis du spare på strømmen og yder mere, jo mere længere er der. Så det er meget fornuftigt at du lader det op nu, ellers er det helt sikkert ved bakkerne du løber tør, man er jo heldig, ik? 🙂
      Der er ikke altid overensstemmelse mellem hvad der forventes teoretisk og den virkelige verden, men jeg regner med at afstanden øges, når jeg er over de 25 km/t, men egentlig bliver jeg forbavset hvis der er meget stor forskel på afstanden i de forskellige modes(Eco, Normal, Fuld).

      Mvh
      Søren

Leave a Reply to VelostradaCancel reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.