Strada E eller Hybrid?

Så er Strada blevet “elektrificeret”, det vil sige der er blevet installeret “Elektrisk Hjælpende Motor” i  daglig tale kaldet E-Assist, hjælpemotor, E-motor…

Så måske skal jeg have tilføjet mellem ét bogstav eller 22 bogstaver til Strada logo på siden.. 🙂

Strada Logo

At tilføje et E på ville være det nemmeste, men jeg tror ikke, at jeg slipper for at forklare at der er hjælpemotor i fremover, uanset om jeg vælger det ene eller andet(E eller Hybrid).

Siden jeg fik Strada, har det mest spurgte spørgsmål været: “Du kom kørende så hurtigt. Er der motor i?” Nu skal jeg fremover, vænne mig til at sige: “Ja, det er der men den slår fra ved 25 km/t, og ofte køre jeg stærkere end det” Og så er det ligemeget, hvad jeg tilføjer til logoet. Det gør egentlig hellere ikke noget at folk kommer og spørger, for jeg vil meget gerne fortælle om velomobiler.

Jeg kan godt lide ordet Strada Hybrid, men definitionen af det er meget forskellig i forhold til en Hybrid bil, hvor det er: “En hybridbil er en bil, som har mindst to forskellige kilder til at danne fremdrift….” hvorimod en Hybrid Cykel er: “En hybridcykel er en blanding af karakteristikkerne fra mere specialiserede racercykler, touringcykler og mountain bikes”

Så mon ikke jeg bare lader logoet være som det er, og svare når jeg bliver spurgt 🙂

Det er jo ikke sikkert E-assist skal være monteret permanent, det vil kun tiden vise.

Hvilket E-assist system og montering

Jeg regnede med, at jeg skulle have samme system som jeg lånte af velomobilcenter.dk og testede i 2015. Men velomobilcenter sælger ikke E-assist længere. De montere kun, hvis du kommer med et system. Hvorfor nu det?

Forklaringen er simpel. Hvis man for eksempel, montere et E-assist system i en ny velomobil, bortfalder den garanti der er på selve velomobil, ligesom med alt andet, hvor man fortager ændringer i den oprindelige konstruktion. Og det er vel også okay, at hvis man selv eller får andre til at lave ændringer, har det indflydelse på garantien.

Man selv må tage “ansvaret”, også for eventuelle fejl på e-assist systemet, det vil sige hvis der er problemer med selve e-assist systemet, skal man selv lave reklamation til den forhandler/producent der har solgt det til dig.

Som skrevet, hvis man alligevel vil have monteret E-assist i velomobil(ny eller ældre), kan og vil velomobilcenter gerne gøre det, dog sælger de ikke selve systemerne, men du påtager dig selv ansvaret, og mister garantien på ny velomobil

Nu har min Strada forlængst overskredet garantiperioden, så ingen problemer der.

Problemet var så at finde et system magen til det jeg havde haft i Strada i 2015, da der stadig var de huller til batteri, ledninger og ventisit måtte var skåret til netop dette system (Sunstar S03+) for det firma der oprindelig lavede systemet producerede, servicerede eller opdaterede det ikke mere . Da jeg som skrevet ikke ved om Strada bliver med E-assist “for altid”, skulle systemet være brugt og derfor billigere.

Jeg var heldig, da jeg fandt et brugt system, med hele 3 batterier til( 3 x 264 wh), de 2 af batterierne var “nye” det vil sige de var ikke blevet brugt, men bare lagt på “hylden”. Ulempen kan være at de allerede har tabt en del af deres kapacitet, da jeg blev oplyst, at de ikke var blevet vedligeholdelse opladet. Selvfølgelig var der ingen garanti på systemet, da det var omkring 3 år gammelt. 

3 x 264 wh

Da jeg alligevel skulle til Sjælland, i bil, fik jeg aftalt med Yoann fra velomobilcenter.dk , at jeg kom forbi med Strada på taget, så kunne han montere systemet, jeg ville så hente den senere på måneden. 

Men da jeg kom derover, sagde han at det kunne han nok ordne så jeg kunne få den med hjem igen samme dag, så sparede jeg lige en køre tur i bil

Så imens han knoklede, nød jeg en fantastisk forårsdag ved Bagsværd Sø

Det var ligefør det var varmt nok til at hoppe i, men det er jo forbudt at forurene 🙂

Ligefør det var… 🙂

Mad skulle der også til, da det var lang køretur hjem i bilen, ofte spiser jeg på det udmærket Ganløse Pizzaria, jeg havde dog ikke lyst til Pizza. Har været flere gange inde at spise på Ganløse Kro, det blev så mit valg. Der var helt fyldt op af mennesker, da der var “Stegt flæske dag”. Heldigvis kunne de finde en plads til en sulten Nordjyde, der dog ikke havde lyst til “Stegt flæsk med tilbehør”, men en “Ganløse Kro-Gryde”. Og den smagte fantastisk.

Ganløse Kro-Gryde

Mæt og tilfreds kunne jeg lige teste Strada, inden den blev smidt på taget af bilen. Yoann havde også klaret at skifte en del i styrtøjet, der var blevet slidt. Strada kørte perfekt, så hjem til Jylland.

Strada er nu officielt med e-assist…om det det så bliver E…eller hybrid…tjae 😉

Strada E eller Hybrid

Det er blevet til et par småture…

…jeg regner med at køre en længere tur i weekenden, for at teste om batterierne har tabt kapacitet.

Vi ses derude…i….E eller Hybrid..

6 Replies to “Strada E eller Hybrid?”

  1. Til lykke med det, Søren. Du har taget konsekvensen af dit drilagtige knæ – modigt gjort. Jeg ved jo det har konsekvenser for, hvad du kan deltage i. Men vil gøre dig (velo)-mobil i mange år frem. Lidt trist at høre, at man selv skal skaffe sit E-system. Den dag jeg vælger det, ville det være rart med et system, som Velomobilcenter turde anbefale og levere.

    1. Takker Morten.
      Livet er fyldt med valg og konsekvenser, i dette tilfælde, tror jeg at det har positive konsekvenser 🙂
      Velomobilcenter kan stadig vejlede og anbefale, hvilket system der er godt og passer til de forskellige velomobil modeller((og montere det), og sikkert også anvise en forhandler, det er jo ikke svært at bestille selv, hvis man ved hvad man skal have og hvor 🙂
      Mvh Søren

  2. Hei Søren,

    Gratulere med en klok avgjørelse! Du skal sikkert ikke angre på det, antakelig sier du etter en kort stund: Dette burde jeg had fra før……………………..

    Hilsen, Adri.

    1. Hej Adri
      Jeg er sikker på det bliver godt, allerede da jeg cyklede den lange tur i Orca, besluttede jeg mig for at nu skulle der E-assist i Strada. Og jeg burde nok have fået det sidste år 🙂
      Venlig hilsen Søren

  3. Hej Søren
    Tillykke med hybrid-Stradaen, det tror jeg kun du vil nyde.
    Min egen Strada fik også en hjemme påbygget motor til bakkerne for ca et år siden og det har hjulpet på både knæ, rækkevidden og fun-faktoren. Nu venter en standard Bafang krankmotor i skabet på at jeg får den indbygget. Iøvrigt samme type som den franske waw-velomobil forhandler benyttede i 2 Waw’s på en 1500 km tur, vistnok fra Tjekkiet til Frankrig. Du har sikkert set den på YouTube.
    Go fornøjelse med hybriden 😉
    Mvh Kjeld, Skive.

    1. Hej Kjeld
      Takker, selv efter få dage med systemet nyder jeg det.
      Den 1500 km tur var en fin video, kan godt huske jeg så den, da den viste at man godt kunne køre touring med E-assist.
      Hvilken Bafang er det du har? Jeg regner med at jeg på et tidspunkt vil have en ny motor med flere Nm og større batterikapacitet.
      Vi ses derude…med forlænger ledning 🙂

      Mvh Søren

Leave a Reply to Kjeld HolmCancel reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.