Standard eller Risse Astro 5 Støddæmper

This entry is part 8 of 34 in the series Erfaringer

For at kunne fortage en sammenligning er det som regel, en god ide og have noget at sammenligne med, det nytter jo ikke bare at skrive, at noget er fantastisk og andre bare skal købe det.

Strada var bestilt med en Risse Astro 5  som bagerste støddæmper. Dog fik jeg lige før levering af Strada besked om at den var i restordre. Det var på en måde heldigt, så kunne jeg prøve forskellen på standard og Risse

Hvorfor anden dæmper:

Der findes 2 versioner Risse Genesis(olie, luft ikke justerbar) og Risse Astro 5( Olie,Luft; 5 justerings muligheder)

Risse Genesis Støddæmper
Risse Genesis Støddæmper
Risse Astro 5 støddæmper
Risse Astro 5 støddæmper

 

De 2 Risse støddæmper tilpasset til velomobiler.

Laves af Risse

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kan bestilles hos velomobielonderdelelen.nl, til eftermontering. Monteret fra ny eller til eftermontering hos velomobiel.nl og velomobilcenter.dk

[important]Disse indlæg som indeholder test eller erfaringer er mine egne og kan derfor ikke danne grundlag for en generalisering. Der kan være divergerende meninger og holdninger fra andre. Derfor er det vigtigt at søge så meget information om andres erfaringer. Ligeledes er det vigtigt at  bemærke at jeg cykler op til  2 gange så langt årligt,i forhold til den almindelige velomobil ejer, hvilket giver mere slidtage [/important]

Det var  forholdsvis nyt at kunne bestille Risse dæmper til Strada i 2012, der var der ikke så meget erfaring med dem, at finde på internettet. Der dukkede dog video op, en af grundene til at jeg bestilte Risse dæmper var denne video som  er med Risse Genesis:

I 2011 havde jeg næsten fulgt Roam  2011 (velomobiler fra flere lande der kørte tværs over Amerika ,5000 km), live via (Harry Lieben) Twilwel`s Youtube Kanal

Netop på den tur var der en der var væltet da han kørte over “rumle striber”, flere var ved at vælte. Her viser Harry Lieben ca. 2 min inde i video, hvordan der kunne køres over med standard støddæmper

så i mine overvejelser lå der også om der var nogen sikkerhedsmæssige fordele. Det var dog ikke den primære årsag, de “larmende striber” så også meget amerikanske ud, efter devisen, jo større jo bedre.

Når jeg havde kørt langt i Leitra, følte jeg engang imellem at nyren var rystet løs, derfor tiltalte det mig med en mere absorberende affjedring, for at undgå alle de stød. At Astro 5 så kunne justeres var et plus. Så den primære årsag var håbet om mere komfort..

Standard dæmper:

Allerede på hjemturen i den ny leveret Strada med “lånt” standard dæmper monteret , var jeg begejstret for affjedringen, kombinationen med dæmperne foran og bag. Ujævnhederne og små huller kunne ikke mærkes, større huller blev absorberet, så de næsten ikke kunne føles, der var ingen jagende stød op igennem ryggen.

På denne jomfrutur, sad jeg og overvejede om jeg skulle spare den merudgift, og beholde standard dæmperen. Den virkede jo upåklageligt. Nu havde jeg også omkring 4.500-6.000 kilometer at beslutte mig i, der var ingen grund til at drage forhastede konklusioner. Der var tid nok til at teste

På en af mine småture herhjemme kom jeg kørende omkring de 50 km/t , da jeg ville give plads til en bil, dette kunne kun gøres ved at køre på “rumle striber”, bagenden begyndte at danse og hoppe. Jeg troede baghjulet var punkteret, kørte ind til siden, der var det luft der skulle være. Det var en chokerende oplevelse, men ikke mere end at jeg ville teste det yderligere.

Så prøvede ved forskellige hastigheder, det viste sig at når hastigheden kom over de 30 km/t på striberne begyndte baghjulet at danse og hoppe, jo længere jeg blev på striberne, jo mere udbredt blev det.
Det der sker er det samme som på den øverste video, hjulet slipper og rammer, så der er minimal kontakt med underlaget. Nu havde jeg prøvet det, så kan man jo undgå disse striber, men der kan opstå hændelser som jeg ikke har forudset. Derfor besluttede jeg den dag at der stadig skulle en Rissen dæmper på.

Standard dæmper har samme hoppende tendens ved en hurtig undvigende manøvre, hvorved risikoen for at velomobilen vælter er større da hjulet pludselig genvinder grebet i underlaget under et af “hoppet”. Det anbefales også at være forsigtigt ved skarpe sving og rundkørsler.

Når der køres på meget ujævne veje, større huler og især med bagage mærkes begrænsningerne i standard dæmperen tydeligt. Ligeledes ved meget hurtige ned kørsler ad bakker, skal man være opmærksom.

I det daglige er standard dæmperen udmærket, den gør det den skal, dæmper. Dog har bagdækket svært ved at få bid når der køres i sne og der er lidt ujævn, det er igen den “hoppende” tendens der gør sig gældende
Jeg oplevede ingen defekter eller manglende funktion i det tidsrum jeg kørte med den. Jeg har haft en standard dæmper på  2 gange. Første gang fra levering ad Strada og til første eftersyn omkring de 5000-6000 kilometer, og i efteråret (aug-nov) 2013, det kan der læses mere om neden under., så der har været rigelig mulighed for at teste den.

til standard dæmperen, den virker til det den skal, dæmpning, at den har svagheder ved “rumle striber” og undvig manøvre trækker dog den ene stjerne fra.

Risse Astro 5 

Jeg så frem til det første eftersyn af Strada, hvor jeg skulle have monteret Risse Astro 5, nu skulle det vise sig om den yderligere investering var pengene værd.

I ventetiden på dette eftersyn, blev tiden brugt til at søge yderligere information om Risse. Der dukkede også flere video op. Video nedenunder viser klart forskellen, viser meget godt hvad der sker når der eksempelvis køres på “rumle striber”, selvom dæmper ikke går så meget i bund på disse striber.

Almindelig versus Risse


André fra velombilcenter, havde tilbudt at sende den over når de fik min Astro 5 hjem, men jeg mente det kunne vente til eftersynet, jeg kørte jo rundt med en “gratis” dæmper, så det var ikke min egen der kom slidtage på :-).

Den er ellers meget nem at skifte eller eftermontere selv, husk at sørge for at justering og ventil sidder så det er til at nå 🙂

Skifte bagerste støddæmper:

Jeg kørte til eftersyn, kunne næsten ikke vente med at afprøve den på hjemturen, og mærke forskellen. André var meget omhyggelig med at vise funktionen, især at når affjedring afprøves efter indstillning, virker den hård de første 2 gange når der trykkes ned, men tror han talte for døve øre, i mine tanker var jeg allerede på vej mod den største bakke på hjemturen.
Jeg burde nok have lyttet lidt mere opmærksomt, for da bakken, der ligger omkring de 30-35 kilometer fra velomobilcenter, fandt jeg en P-plads lige inden og ændrede opsætning til lidt  mere hård, troede jeg. Det var lige modsat,  da jeg testede ved at trykke på Strada, virkede den jo hård. Det gav lidt slinger i valsen, da den var i den “blødeste” opsætning. Måske havde jeg ikke lyttet ordentlig efter, eller det kunne være fordi jeg stod og så “modsat” på indstillingen, så der også lige skal huskes at dreje den rigtige vej. Jeg tror mest på at jeg ikke lyttede efter :-).
På færgen mellem Odden og Aarhus, blev der tid til at gå på nettet og lige genopfriske indstillings mulighederne.

Det er dog vigtigt at huske at det er en dæmper der er lavet til Moutain Bike, ifølge Risse hjemmesiden er er mulighederne sådan:

Dæmper justering
Position 1 = Ekstra Blød “Ned ad bakke”
Position 2 = Soft
Position 3 = Medium
Position 4 = Hård
Position 5 = Exkstra hård “Op ad bakke”

Det er ikke lige den optimale indstilling i en velomobil, så efter at have testet på mange ture og forskelligt underlag er dette mine justeringer 

Position 1 = Ekstra Blød “Brosten eller lignende” “Lav hastighed”
Position 2 = Soft “Ujævne og hullet cykelstier/veje”
Position 3 = Medium “Dagligdag” “Touring/Bagage” “Gode veje med få huller” ” Nedkørsel med flere huller og lavere hastighed”
Position 4 = Hård “Ned- og opkørsel” “Høj Hastighed” “Acceleration”
Position 5 = Ekstra Hård “Ned- og opkørsel” “Høj Hastighed” “Race” “Acceleration” “Ingen huller!”

Det er vigtigt at selv finde den indstilling der passer en selv, jeg anbefaler dog at være varsom med position 5, hvis du ikke kender den bakke du køre ned ad. Bagenden reagere prompte og følger med på enhver ændring i styringen, så en undvigemanøvre kan ende katastrofalt, hvis man bliver forskrækket og reagere uhensigtsmæssigt.

Risse Astro 5 i medium indstilling
Risse Astro 5 i medium indstilling

For at få gavn af en Risse Astro 5, er det vigtigt at bruge indstillingerne, istedet for at fristes til bare at sætte den i Medium, så er det bedre at spare pengene og få en Genesis i stedet for.

Forskellen mellem en standard og en Risse Astro 5 dæmper virker umiddelbart ikke så stor, men det mærkes tydeligt, selv på de daglige småture,  fordelen ved Astro 5 taler sit tydelige sprog i video nedenunder, ca. 3 minutter inde i video køre jeg med baghjulet på Rumle striber, uden problemer.

Der kan køres hurtigere gennem rundkørsler, skarpe sving og  undvigemanøvre fortages mere sikkert. Det er dog vigtigt at huske, der er grænser, der helst ikke skal overskrides. Sidste år var der ikke sne mens jeg havde den monteret, det har der været i år, og her er den mere effektiv, igen fordi baghjulet bliver holdt nede, så dækket kan tage ved

Det bedste er dog at selv med bagage kan jeg bibeholde de samme gode køre egenskaber der er i en velomobil.

Justering kan efter en del øvelser gøres mens der cykles hvilket er en fordel, da underlaget jævnligt skifter, og så er det ikke nødvendigt at stoppe hver gang. Der kan dog engang i mellem være svipser, da man jo sidder omvendt og drejer tappen den forkerte vej, men det mærkes hurtigt.

Trykket tjekkes nemt og efterfyldes med en lille pumpe, som kan købes,der ikke fylder meget i taskerne fra Radical. Jeg har 5 bar, i starten tjekkede jeg det ofte, men der forsvandt ikke noget. Så nu er det sjældent der tjekkes.

I starten af august begyndte den at  “larme” når jeg havde den i medium og derunder, til tider var det ikke til at holde ud at høre på, så ofte blev den sat til hård, hvilket ikke var meningen. Efter aftale med velomobilcenter, ville de kigge på den til det nært forstående Dm i liggecykler, hvor de og jeg deltog. Det blev jo lidt anderledes, da mit baghjuls leje “stod af” og jeg kom med en tur til Sjælland. Det var nu ikke så ringe, for nu kunne jeg låne en Standard dæmper igen, mens Astro 5 blev sendt ind. Så kunne jeg hurtigt få genopfrisket, hvorfor jeg havde valgt en anden dæmper. Jeg fik en helt ny Risse Astro 5, som blev monteret i forbindelse med juletræffet 2013. Det var selvfølgelig uden beregning.

Jeg er glad for at jeg valgte en anden dæmper, det kan gøres billigere med Risse Genesis og endnu billigere ved at beholde standard dæmper , og eventuelt regulere “dæmpning” via dæk/dæktryk. I mit tilfælde valgte jeg det bedste 🙂

for Risse Astro 5, samme som standard dæmper, fordi den gør det man forventer af en dæmper i den prisklasse, måske har den fortjent en stjerne mere, da den har den vist sig at være en sikkerhedsmæssige gevinst.

Læs eventuelt også:

  • Service og sliddele
  • En kamel bag sædet
  • Dæk er da bare runde
  • Strøm og løse forbindelser
  • Det bedste batteri?
  • Vedligeholdelse af Strada
  • I regn,blæst, kulde og sol
  • Standard eller Risse Astro 5 Støddæmper
  • Strada og Sturmey-Archer
  • Vinterdæk og Velomobil
  • GPS og Velomobil
  • Et lys i mørket
  • I blæsten skulle Strada ud
  • Undskyld Jeg så dig ikke
  • Let og hurtigt
  • Vægt
  • En lille detalje
  • Kolde fødder
  • Marathon plus i sneen
  • Virb Og GoPro
  • Fart og Gennemsnit
  • Træd til du letter
  • Træd til du letter 2
  • Snapshots på farten
  • Bang!
  • Booster dims
  • Er hastigheden forsvundet
  • Når det bliver køligt og mørkt
  • Blæst og en flad fornemmelse F-Lite
  • Det er årstiden igen
  • Velonaut eller Velo Av
  • 2700 km første punktering på F-Lite 50-406
  • Vinteren kommer igen i år
  • Se Mor…uden hænder
  • I alt har jeg “testet” en standard dæmper omkring de 10.000 kilometer og 13.000 kilometer med Risse Astro 5.

    Vi ses derude, lige pludselig 🙂

     

    Series Navigation<< I regn,blæst, kulde og solStrada og Sturmey-Archer >>

    Skriv en kommetar