Mini Tour del 2: Øresund Rundt

This entry is part 2 of 6 in the series Tour 28 maj-1 juni

Kokken 7.00, var der morgenvækning, stod op og så solen skinne gennem vinduet. På med tøj. På bordet stod der allerede en tallerken fyldt med  god og dejlig morgenmad til en velonaut , Nadim havde allerede lavet det klar med kaffe og vand. Tusinde tak, Nadim.

Morgenmad hos nadim

Det smagte vidunderligt.

Dette indlæg er del af en serie, så jeg vil anbefale du læser dem kronologisk: [post_list_box series=”181″]

Fyldt op med energi var vi klar til, at pakke velomobilerne, dog skulle Nadim lige prøvesidde en Strada. Da han skulle med toget ind til Malmø, og nå dette var der ikke tid til en prøvetur, det fik han så inde ved Stortorget senere.

Nadim prøvesidder Strada
Vores vært i lund,Nadim prøvesidder Strada. Endnu en gang tak Nadim for det hele

Da velomobilerne var pakket, var vi klar til, at indtage Malmø…

Strada og Milan på vej mod Malmö

….dog på en lidt fredeligere måde end den i historien. Nu er Skåne jo gammelt dansk område, så det er jo ikke til at vide om de bærer nag, de kære svenskere.

Vi havde dog ikke behøvet at bekymre os, da vi ankom til Stortorget i Malmø, var de kun bevæbnet med liggecykler og drikkedunke, og så ganske fredelige ud.

Lige inden vi kom ind til torvet, blev mødte vi Googlebilen(den der køre rundt og tager billeder) så måske er vi på street view billederne fra Malmø på et tidspunkt.

Vi fik sagt pænt goddag til hinanden. Selvom udlændinge mener at vi nordiske brødre sagtens kan forstå hinanden,  blev der snakket en en nodisk/engelsk blanding, hvilket vi også havde oplevet dagen før, når nogle spurgte til vores velomobiler.

Vi var ved at være klar til at køre, men vi manglede Poul, hans næse for god kaffe og duften af den, havde lokket ham afsted på jagt efter hvor duften kom fra. Så en enkelt svensk deltager kørte ud for at lede efter ham….han kunne sikkert også lide kaffe, for han dukkede ikke op igen lige med det samme, så da en tredie ville lede, kom der et rungende nej fra resten af deltagerne :-). Vi blev enige om, at med den tid det tog, havde de sikkert kaffe med til hele holdet, men de dukkede tomhændet op. Så kaffen måtte vente.

Vi kom afsted stille og roligt ud af Malmø, ikke meget trafik, sikkert fordi det også var helligdag i Sverige.

På vej gennem Malmö

Kamera filmede også på denne tur:

Vi kørte afsted i et hyggetempo hvor alle kunne være med, efter en times cykling var det pausetid, heldigvis ved en kiosk, så vi andre kunne få vores kaffe. De solgte også is, men jeg ved ikke rigtigt med de svenske is, bare navnet på svensk Glass= Glas på dansk, og jeg er ikke bleg for at skrive den smagte hverken af glas eller is :-). Men kaffen var god..

Stop for kaffe og Glass..

Videre igen med hyggelig snak undervejs, mod Landskrona , hvor vi spiste frokost. Mætte kørte vi videre.

Der havde været snakket meget om en hård bakke, så da vi var kommet nærmere Helsingborg, spurgte jeg  Patrick om hvor denne bakke var. han smilede og grinede, den er vi kørt over, et stykke uden for Landskrona. Det var jo bare en lille knold, tænkte jeg. Men igen er det opfattelsen af, at svensker og nordmænd må være vant til at køre i bjerge og bakker, mens dansker kun køre i det flade Danmark, det holder ikke altid stik.

Ruten :

Grusveje og langs vandet kom vi også, tæt på en golfbane, så godt vi havde hjelme på.

Det er ikke så slemt at køre på grusveje
Det er ikke så slemt at køre liggende på grusveje

Vejret var med os, og  det var en nydelse at trille stille afsted. Der blev vinket til os, smilet en rigtig hyggetur.

Der var dog en enkelt ældre svensker der kom cyklende sammen med konen, hvor vi måske holdt og fyldte lidt for meget, det var på en vej med ingen trafik, og den var bred nok til de kunne komme forbi, men han skældte os ud, måske var han sur over at blive slæbt ud på cyklen i stedet for i bilen. Der var ikke andet end at  gøre end at smile…Det var den ensteste episode jeg havde på hele min 900 kilometer Mini Tour.

Vi venter lige på at finde ud af hvor vi skal hen
Vi venter lige på at finde ud af hvor vi skal hen.

Det varede ikke længe før vi kom ned til havnen i Helsingborg…ombord på færgen..

Snart i Helsingør

…Så var vi på den danske side.

Her kørte vi langs Strandvejen, hvor der var en del trafik, på den gamle del, hvor der ikke er meget plads. Det blev dog bedre, da vi kom til stykket med bredere vej og cykelsti.

Ved Rungsted var det tid til at skilles, Uffe, Thor, Poul og jeg skulle dreje fra her. Uffe og Thor fordi det var den nærmeste vej hjem, Poul og jeg, fordi det var nemmest til Ganløse.

Så det var tid til at tage afsked og gruppefoto.

Deltagerene i  Øresund Rundt 2014
Deltagerene i Øresund Rundt 2014

Mange tak for en god tur og hyggeligt selskab. Hvis det passer med kalenderen er jeg med igen næste år. En opfordring til andre til også at tage med. Vi ses om ikke før så til turen 2015

Series Navigation<< Mini Tour del 1-Ned til Lund i SverigeMini Tour del 3- Brompton velomobilen >>

Skriv en kommetar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.