I regn,blæst, kulde og sol

This entry is part 7 of 36 in the series Erfaringer

Det er muligt at cykle næsten hele året i en Velomobil, de få hindringer er ,når sneen på vejen er for dyb, eller vindstyrker der nærmere sig stormstyrke, hvilket ikke sker så ofte. I 2013 tror jeg der var 10-15 dage hvor det var umuligt at cykle.

I Strada der der hele 3 muligheder for at undgå regn,blæst og kulde. Det er jo ligesom et Kinderæg, dog uden chokolade, metoderne er heller ikke pakket smart og praktisk ind i en plastik skal.

Der findes en dog også en 4. mulighed at blive indendørs, vente på solskin, hvilket ikke er et tiltrækkende alternativ.

Desværre er umuligt at have alle 3 typer vejrbeskyttelse med, da de har hver deres force, men  skum dækken og Flevoroof kan kombineres. Ligeledes er det ikke kun dårligt vejr de beskytter imod, men også solen og til dels varmen derfra. mine erfaringer med dem, vil blive uddybet under hver enkel type.

Skumdæksel

Skumdæksel og visir
Skum dækken og visir
Udsyn skum dækken
Udsyn skum dækken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Strada leveres som standard, med dette skum dækken der fæstes med velcro , der sørger for at aerodynamikken bibeholdes ved at vinden sendes uden om siddebrønden. det beskytter kroppen mod regn og vind. Hovedet sidder dog ude i regn og vind. Det kan give regn i øjnene,  hvilket ikke er behageligt og sikkert. Dette kan dog elimineres ved at montere en lille vindskærm foran, der leder det værste vand over hovedet, især når farten er høj.

Der høre et mindre dækken med, der bruges til at lukke hullet, hvor hovedet sidder,  når Strada parkers. Så kommer der intet vand ind i tilfælde af regn, og holder de fleste nysgerrige fingere væk fra cockpittet.

Da der kun er hullet til hovedet, er der hellere ikke meget ventilation til kroppen, så der kan blive meget fugtigt og varmt nede i Strada i takt med at kroppen afgiver varmen, dog virker hovedet i det fri som “kølning”, hvilket er et klart plus på sommer regnvejrs dage. Omvendt er denne kølning et stort minus på kolde dage, meget varm krop og iskold hoved er ikke en god cocktail. Dog hjælper en hue, den må dog ikke være for tæt.

Da der kan være store temperatur udsving mellem dag og nat her i Danmark, også om sommeren, og selvfølgelig regn er dækken en fordel at have med. Det er praktisk stuvet af vejen under fronten, eller bag sæddet når det ikke bruges, kan hives frem i et snuptag i tilfælde af en byge, og ligeså hurtigt fjernes igen. Nemt at have med på lange og korte ture, vejer næsten intet.

Udsynet er fint, GPS kan sagtens ses selvom hullet ser lille ud. Det er dog umuligt at bruge drikkedunken, da  der ikke er plads til at få arme gennem hullet. Når der køres i lange bakker bliver der meget varmt, nedenunder. Da det sidder fast med velcro, kan arme dog stikkes ud lang siderne, dog skal det ikke regne meget før det er en dårlig ide.

Ekstra udstyr i de kolde måneder:

Buff, Hue og Lammeskind
Buff, Hue og Lammeskind til efteråret
Vinterhue og lammeskind
Vinterhue og lammeskind

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu bruger jeg mest  dækken om sommeren til små ture.

[rating=4] stjerner kan det blive til.

Da jeg fik min Strada om efteråret (nov. 2012) og forventede at det jo ville regne(sne) engang i mellem, derfor blev Strada leveret med:

Flevo Roof

Flevo Roof på Strada
Flevo Roof på Strada
Regn med flevo roof monteret
Regn med flevo roof monteret

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg var glad for, at jeg tog det tilvalg, der var en del sne og senere regn i  første kvartal af 2013.

Et Flevo Roof  er kort sagt et stykke regntæt stof, med plastvindue i fronten og 2 aluminium stænger, der kan samles og monteres på Strada i løbet af 5. minutter. Det er ligeså praktisk som et dækken med hensyn til opbevaring, når det ikke bruges, kan skilles ad og ligges af vejen bag i Strada, det optager dog en del mere plads, så på lange ture, hvor der også skal være plads til telt, sovepose og tøj, er det ikke så nemt at have med, da både stænger og stoffet ikke kan bukkes sammen til en mindre størrelse

Strada med flevoroof
Strada med flevoroof

Beskytter godt mod moderat regn og sne. Solen kan den også beskytte imod. Fordelen er at du for mere køling, armene kan kommer ud over siden, hvilket er en fordel på de lange bakker. Der er godt udsyn, at bruge drikkedunken er ikke noget problem.

Jeg bruger også vindskærm samtidig, da der ellers kan komme regn ind i øjnene, det slipper jeg dog ikke helt for, se det lille billede ovenover til højre, de dråber der hænger på kanten af vindue, ryger ind i ansigtet.

I kraftig regn er jeg nød til også at bruge dækken, ellers bliver jeg våd i løbet af 5 minutter, det være utroligt varmt at bruge på de lange ture. Jeg brugte blandt andet, den kombination under Super Brevet Scandinavian 2013, hvor det regnede kraftigt og længe en af dagene, så jeg følte jeg sad i en finsk sauna, men det siger de også er sundt(?) 🙂

Taget sidder godt fast foran, hvor stængerne sidder fast i fastskruet beslag på Strada,  bagpå sider det med velcro, dette er for at kunne hurtigt at vippe det frem, når der skal stiges ind og ud. Den læsning og at der kan komme vind ind i siderne gør det umuligt at bruge når vinden når en hvis styrke, da velcro ikke er stærk nok til at holde taget fast. På Flevobike`s orca, sidder det fast med trykknapper, hvilket er muligt da det er toppen der der åbnes på en Orca.

Der går en del ud over aerodynamikken, at køre med flevoroof det mærkes især på ned kørsler og høje hastigheder.

[rating=4] stjerner til Flevo Roof,, egentlig havde jeg bestemt mig for 3 stjerner, på grund af måden det pakkes ned på, vindfølsomhed. Men kombineret med dækken for det lige den ekstra

Efter en blæsende tur til første service, hvor jeg kun kunne bruge dækken, og prøvede Halfdans Hood, var jeg heldig at Velomobilcenter.dk lige havde en ..

 Sinner  Hood

Sinner Hood paa Strada
Sinner Hood paa Strada
Sinner Hood inde fra
Sinner Hood inde fra

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er det perfekte valg til en velomobi, aerodynamikken påvirkes i positiv retning.. Monteres nemt og spændes fast med velcro,bånd som den leveres  med 4 stk, af. Jeg har monteret 2 ekstra ved front på et senere tidspunkt.

Selvom man ikke lige tror det ved første øjekast, er der perfekt udsyn, der kan sagtens drikkes af drikkedunk, uden at ramme noget.

Der kommer ikke vand ind, når visir er lukket, dog er det nødvendigt at  køre med visir lidt åben, da visir dugger til i regn og fugtig vejr. Det betyder så at når hastigheden øges, presses der vandråber i gennem åbning, hvilket på en lang tur kan blive til en del vand på trøjen omkring brystet. I koldt vejr er det også nødvendigt at have visir åbent, for at fjerne dug, det betyder så konstant kold vind på brystkassen. Det kan dog undgås ved , at lade være med at yde så meget så jeg bliver varm, men det kan jeg ikke lade være med. 🙂 Eventuelt en tykkere trøje, men det giver så mere varme på ryggen, som giver mere dug…som giver…

Sinner Hood er en all-rounder, det vil sige den kan bruges hele året. Selvom den er lukket er den ikke så varm at cykle med om sommeren, som jeg forventede. De små side ruder sidder fast med velcro, så de lige kan tages af i et snuptag. Ved langsom hastighed (under 25 km/t) kommer der luft nok ind, når visir åbnes. Ved høje hastigheder med visir næsten helt lukket og ruder i , opstår der et gennemtræk,  hvor luften trækkes op fra fodhullerne og giver en svalende kølning. Dog er der meget varmt, når solen står på himmelen og en lang og stejl bakke skal forceres, her kan man dog lægge Hood ud på Strada´s front.

Strada Tversted Strand med Sinner Hood
Strada Tversted Strand med Sinner Hood

Jeg brugte den til Eurotour 2013 hvor der var op til 40 C° udenfor, og stadig behagelig at køre med. Dog var den meget varm inde i byerne, når vi kørte langsomt.

Velcro bånd skal ofte skiftes, da hullerne hvor plastik kapperne til fastholdelse sidder udvider sig, så de går løse.

[rating=5] Hvorfor ikke 6 stjerner, fordi den kan ikke pakkes væk, du hænger på den fra du tager den med til du er tilbage. Den kan heller ikke  åbnes helt hvis der ønskes at køre i solen. Desuden er der det med vand på brystkassen som ikke er rart at have på lange ture.

[important]Disse indlæg som indeholder test eller erfaringer er mine egne og kan derfor ikke danne grundlag for en generalisering. Der kan være divergerende meninger og holdninger fra andre. Derfor er det vigtigt at søge så meget information om andres erfaringer. [/important]

Som nævnt har de alle deres forcer, det er både godt og dårligt at de holder på varmen,  men jeg venter stadig  på den perfekte Hood, måske sætter jeg standarden for højt. Jeg kunne godt ønske mig en Hood hvor der var:

Mulighed for vinduesvisker, og at visir kunne lukkes helt ned,. Det giver så dug, at fjerne duggen, en form for ventilations kanaler som der findes i Leitra eller på Mc styrthjelme. Muligheden for at skyde taget tilbage  på f.eks puklen, når solen skal nydes eller der køres op ad bakke, i byer. Jeg drømmer lidt om en “Spitfire” top, dette fly havde nettop en cockpit top der kunne trækkes frem og tilbage.

I denne serie omkring mine erfaringer fra det første år med Strada er der foreløbig:

“Dæk er da bare runde”

“Strøm og løse forbindelser”

“Det bedste batteri?”

“Vedligeholdelse af Strada”

Vi ses derude…lige pludselig 🙂

 

 

 

Series Navigation<< Vedligeholdelse af StradaStandard eller Risse Astro 5 Støddæmper >>

4 Replies to “I regn,blæst, kulde og sol”

    1. Thanks for the links, Wim.

      I’ve seen them before, but others can benefit from them.

      I have tried to put the hood on the back, but then I have to sit forward and inconvenient to avoid getting it in the neck.

      The one with the hood is attached with hinges are smart, but again not something I would use as it reduce the space inside in.

      I’m waiting for that there is someone who invents “spitfire” top to a velomobile 🙂

      I am full of admiration for all the mileage on your rowingbike (http://roeifietsen.blogspot.nl/)

      / Søren Velostrada

  1. Hello Søren,

    We met at vm.nl in Dronten. You were riding the Eurotour and Theo thought you’re rear axle was bent.

    I was there with my QuestXS for an after sale check up. My XS is now one year old. She is white with a black carbon stripe on her nose 😉

    Greetings, Wim

    1. Hello Wim
      I remember you and your Quest Xs and that I for a moment thought that the Euro tour in 2013 was over for my part. Fortunately it was only a loose bolt. 25 minutes and I was ready to run again, great service by velomobiel.nl

      /Søren Velostrada

Leave a Reply to VelostradaCancel reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.