Eurotour 2014 Dag 4

This entry is part 5 of 9 in the series Eurotour 2014

Jeg er ked af ,at skulle gentage mig selv, men det var endnu en varm nat og dagen startede med solskin  ind i teltet. Det er jo skønt når man er på tur, så gør det ikke noget vejret er “ensformigt”

Morgen Glennetangen Camping
Morgen Glennetangen Camping

Så er der ingen problemer med at fugtigt bagage eller vådt telt

 

Bjørn have igen i år sin Kelly Kettle, så vi kunne få morgenkaffe, hvis det ikke var muligt at få det på campingpladserne

Bjørn koger vand til kaffe i Kelly Kettle
Bjørn koger vand til kaffe i Kelly Kettle

Thomas havde fundet den bedste udsigt, hvor han kunne nyde sin morgenmad

Thomas morgenmad med udsigt
Thomas morgenmad med udsigt

Efter morgenmaden, trillede de første velonauter afsted, dog var C.G. Rasmussen taget afsted nogle timer før.

Dagens rute skulle bringe os til Grebbestad i Sverige

Jeg “opdagede” lige mine 2 slanger med huller i, dem måtte jeg lige lappe før jeg kunne pakke det hele ned. Gav besked til dem jeg skulle følges med denne dag (Bjørn,Peter,Halfdan), at de bare kunne køre, jeg skulle nok finde dem. De ville vente, så måtte jeg jo bare skynde mig. Lappet og pakket, klar til afgang.

Og endnu en gentagelse, vi skulle op igen fra campingpladsen, op og op, der kom så endelig lidt ned ad bakke så fik vi lidt fart på til næste top.  I spejlet var Peter forsvundet, og forude var Bjørn allerede væk på næste bakke. Halfdan og jeg, ventede, men ingen Peter dukkede op. Ringede til ham, ingen svar, skrev til Bjørn vi var vendt om for at se efter Peter. Vi trillede tilbage, på en af de stejle bakker 3 kilometer fra campingpladsen, holdt Peter, kædestyringhjul var sprunget i 2 dele!. Læs også Peter`s blog questikel

Smadret i flere dele
Smadret i flere dele. Billedet er fra Peters blog

Ingen af os havde et ekstra med, vi ringede til nogle af dem der var kørt tidligere. Ingen havde et ekstra. Der blev ringet i nord og syd. Ingen kædehjul, hellere ikke nemt at skaffe på en lørdag, da det ikke lige er en hyldevare hos lokale cykelhandler. Heldigvis havde Peter tegnet en rejseforsikring, der dækker ligesom når ens bil bryder sammen. At man kan få sit køretøj bragt til det nærmeste værksted der kan lave det bilmærke man har. Der var så et lille problem at det nærmeste var velomobilcenter.dk, som jo ligger i Ganløse, Danmark. Han fik fat i forsikringen, de lovede undersøge, og at ringe tilbage, vi ventede 1½-2 timer uden der skete noget.

Peter Left behind
Peter Left behind

Peter sagde, at nu måtte vi andre hellere køre, ellers ville vi komme alt for sent frem til næste campingplads. Han lovede at holde os opdateret via sms. Vi spøgte lidt med, at vi kom forbi næste år, så vil han sikkert rende rundt med fuldskæg og med et sprog som det hollandske, ville de lokale tro han var “Bigfoot”.

The Dutch wildman i Norwegain Forrest, Peter "BigFoot"
The Dutch wildman i Norwegain Forrest, Peter “BigFoot”

Lidt triste over at vi måtte efterlade ham der, uden at vide hvordan og hvornår han kom videre.

Lidt triste, køre vi andre videre
Lidt triste, køre vi andre videre

Der gik dog ikke så lang tid før vi fik en besked fra ham at han var rullet tilbage til campingpladsen.

Nu var vi 3 kommet ud på de gode veje, og med god fart fik vi hentet lidt af det tabte, dog var der en bil der overhalede os, og stoppede hele tiden, vi var dog for hurtige til at han kunne nå at komme ud, så en sidste gang kørte han endnu længere frem og stod og vinkede os ind til siden. Det viste sig at der var en journalist, der havde “ligget på lur” efter os, da jungletrommerne eller nærmere mobiltelefonen havde glødet og  han var blevet fortalt at der var nogle underlige køretøjer på vejen.

Lokal journalist fik os stoppet
Lokal journalist fik os stoppet

Han lavede et hurtigt interview med Bjørn, det var nu nemmest når de kunne samme sprog. han ville gerne have en stump film, så jeg fik hans telefon i hånden og filmede.

Se film og artikel her: Moss Avis 

Jeg fik også selv optaget lidt film denne dag:

Vi fik og sendte opmuntrende beskeder til Peter, han havde for en sikkerheds skyld bestilt kædehjul til levering i Glennetangen og Göteborg, så hvis han blev transporteret videre ville han være sikker på at have et kædehjul. Forsikringen ville måske sende ham og Quest til Göteborg dagen efter, så hvis det lykkedes ville han være med os igen.

At få disse gode nyheder gav energi til at tage de sidste bakker inden vi skulle forlade Norge

Sidste store stigning i Norge
Sidste store stigning i Norge

Og så var vi i Sverige

Grænsen til Sverige Bjørn og Halfdan
Grænsen til Sverige Bjørn og Halfdan

Så gælder der jo andre fartgrænser som vi skal overholde 🙂

Sverige
Sverige

Vi tog holdt på Svinesundbroen, hvor der var en vidunderlig udsigt, som kan ses på video længere oppe. Vi fandt også et sted at spise, og fylde vand på dunkene. Der sad vi i over en time, slappede af og nød det.

Vi måtte videre, knap 20 km fra Greppestad, mødte vi Bernt, som slog følge med os. 10 kilometer fra campingpladsen fik Halfdan et opkald fra Per; Alt var optaget på campingpladsen, men Poul have fået arrangeret at vi kunne slå vores telte op på en mark hos en lokal.

Kort pause Hvor Skal vi campe
Kort pause Hvor Skal vi campe

Så måtte GPS indstilles til den nye adresse, dog var det meningen af vi ville vej af et supermarked først.

Da vi nåede Greppestad,, var der grå skyer over os, det begyndte at dryppe lidt, så vi bestemte os for at køre direkte til marken først, dog fik Bernt de ikke at vide i sprogforvirringen, så da vi andre drejede til venstre, drejede han til højre, selv dyt og pift fik ham ikke til at vende om. Han kom aldrig til stedet(marken), dog havde han fundet en anden campingplads hvor der var plads, det var der også andre der havde, så vi var spredt ud  på forskellige steder i området.

Mark camping
Mark camping

Vi fik hurtigt sat teltene op, da vi troede det ville vælte ned med regn, men det blev bare til et par dråber. Så ned og finde noget at spise i Grebbestad. Det blev til en gang kebab mix, som smagte udmærket. Vi gik lidt rundt i byen, før vi vendte tilbage til marken.

Per havde i løbet af dagen haft problemer med kæden, som han forsøgte at løse, så vidt jeg husker, havde kæden sat sig fast, måske var bagskifter vredet lidt skævt. Han forsøgte at løse det

Billeder som slideshow

Per problemer med kæde
Per problemer med kæde

Det varede ikke længe før det var sengetid, der er jo ikke meget at lave på en mark, myggen syntes også at det var godt med nyt frisk blod, dog holdt de sig fra mig, som altid.

Det havde været en lang og oplevelsesrig dag, så det varede ikke længe før jeg sov.

This slideshow requires JavaScript.

 

 

Series Navigation<< Eurotour 2014 Dag 3Eurotour 2014 Dag 5 >>

Skriv en kommetar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.