Det bedste batteri?

This entry is part 5 of 35 in the series Erfaringer

Det er dejligt at have godt med lys på cyklen, især i den mørke tid, dog er det lige så vigtigt med energiforsyningen, i mit tilfælde batteriet.

Det er enerverende at holde på en mørk vej, og løbe tør for strøm til lyset, ligesom det ikke er sjovt at holde ekstra 2-3 timers pause på en cafe eller ligende, for at lade sit batteri, telefon og GPS op.

Derfor er jeg glad for at jeg fik monteret 12 volt og Flevobikes 12v Li-on batteri i Strada + et ekstra til de lange ture som jeg bruger til at oplade GPS og telefon.

Flevobatteri i Strada
Flevobatteri i Strada

[important] Flevobike Batteriet består af 9-celler, som er parallelt forbundet og i serie. Hver celle har en nominel spænding på 3,7 V og en kapacitet på 2200mAh. Det betyder, at hele batteriet er (3 * 3,7 =) 11,1 volt og (3×2, 2AH =) 6,6 Ah, som giver en effekt på 73,26 Wh.[/important]

I min Leitra var det altid et problem om jeg havde strøm nok, derfor bestilte jeg også det ekstra batteri til Strada. Jeg har sikkert tænkt, at et er teori, noget andet er praksis, men jeg må indrømme at min tvivl har været fuldstændig ubegrundet. På intet tidspunkt  på mine lange ture har batteriet været nede på “krise niveau”, selvom der har været kørelys om dagen, og fyldt lys om aften/natten. I det daglige er der strøm nok til ugers småture med lys om dagen.

Ofte er jeg blevet spurgt om hvor mange timer batteriet holder, men jeg har aldrig holdt øje med hvor længe der er gået mellem opladning, eller jeg har glemt hvornår det blev opladet sidst 🙂 så svaret har været længe nok.

I følge teorien skulle jeg have 73 watt timer, så med mine 2 forlygter der bruger 2,4 watt hver og en baglygte 1 watt, er det 5,8 watt i forbrug ,bremselys 2 x 1 watt, blinklys 8 x 1 watt og horn er ikke nødvendigt at tælle med, da det ikke bruges konstant. Det vil sige 73 : 5,8 = 12,5.

I teorien kan jeg køre med begge forlygter og baglys tændt i 12 ½ time. Nu har jeg kørt med det i over et år, oplevet at det har holdt strøm meget længere, så blev alligevel nysgerrig efter at se hvor længe og hvor meget mit lys bruger.

Flevobike batteri fuldt opladet  klokken 11.45
Flevobike batteri fuldt opladet klokken 11.45

 

Så det var bare at lade det fuldt op…5 dioder lyser

Flevo test baglys
Flevo test baglys
 Flevobatteri begge frontlys
Flevobatteri begge frontlys

 

 

 

 

…sætte det i og tænde lysene…

 

 

 

 

 

 

 

 

…og vente…og vente,,, men jeg er ikke så tålmodig, så kørte også en lille tur, merforbrug (blink, bremselys) var minimalt. Hele testen blev udført hvor temperaturen var 6 grader celcius

Så tilbage i garagen, overvejede om jeg skulle lade den stå hele natten, det har jo så den ulempe at hvis batteriet skulle løbe tør, var det umuligt at find ud af tidspunktet.

 

 

Desuden kender jeg mig for godt til, at jeg lige glemmer at kigge til det, så 10 timer måtte være nok for at få et realistisk resultat.

 Flevobatteri test kl 2145
Flevobatteri test kl 2145

 

Der var brugt 2 dioder ud af 5 på 10 timer, hvilket i teorien skulle give over 20 timers lys, endda mere  hvis jeg kun bruger mit kørelys (2 x 1 watt + baglys 1 watt) eller kun den ene forlygte om dagen.

I foråret overvejede jeg om jeg skulle have noget solcelle panel med til at oplade batteriet undervejs, jeg er glad for, at jeg kun overvejede det, her et år efter kan jeg konkludere det slet ikke har været nødvendigt.

Tit har jeg oplevet, at folk har trukket lidt på smilebåndet, når jeg har været på lange ture og nævnt vægten (ca. 600 gram), men mit smil har altid været bredere, når jeg kunne forlade dem mens de sad og ventede på mobilen, GPS blev opladet :-).

Til Flevobike 12v Li-on batteri. Nok strøm, selv til langturs cyklisten. Fint og solidt “pakket” ind i aluminium. Dioder der viser hvor meget strøm der er tilbage, når det trykkes let på en knap. Indbygget sikkerhed, lukker ned, inden batteri eller udstyr skades.(Skal sættes til lader i kort øjeblik for at starte/reboot igen).

Ulemper: Vægten kan for nogle være en ulempe, men set i forhold til ydelse er det minimalt. Et batteri af denne type vil begynde tabe sin kapacitet allerede fra dag 1, jeg har dog efter 1 år ikke oplevet nogen mærkbar ændring.

  • Service og sliddele
  • En kamel bag sædet
  • Dæk er da bare runde
  • Strøm og løse forbindelser
  • Det bedste batteri?
  • Vedligeholdelse af Strada
  • I regn,blæst, kulde og sol
  • Standard eller Risse Astro 5 Støddæmper
  • Strada og Sturmey-Archer
  • Vinterdæk og Velomobil
  • GPS og Velomobil
  • Et lys i mørket
  • I blæsten skulle Strada ud
  • Undskyld Jeg så dig ikke
  • Let og hurtigt
  • Vægt
  • En lille detalje
  • Kolde fødder
  • Marathon plus i sneen
  • Virb Og GoPro
  • Fart og Gennemsnit
  • Træd til du letter
  • Træd til du letter 2
  • Snapshots på farten
  • Bang!
  • Booster dims
  • Er hastigheden forsvundet
  • Når det bliver køligt og mørkt
  • Blæst og en flad fornemmelse F-Lite
  • Det er årstiden igen
  • Velonaut eller Velo Av
  • 2700 km første punktering på F-Lite 50-406
  • Vinteren kommer igen i år
  • Se Mor…uden hænder
  • Vintertid er lig med lygtetid
  • Så for mig er Flevobikes batteri det bedste.

     

     

    Series Navigation<< Strøm og løse forbindelserVedligeholdelse af Strada >>

    Skriv en kommetar