2700 km første punktering på F-Lite 50-406

This entry is part 32 of 34 in the series Erfaringer

Mine F-Lite 50-406 fordæk kunne klare 2700 kilometer, i dag forsvandt luften først ud af det ene dæk, under skiftning af dette, viste det sig at det andet dæk også var punkteret.

F-Lite 50-406
F-Lite 50-406 Fladt

Da det var min søn der var ude at cykle i Strada, var det først da han kom hjem…

F-Lite 50-406 og slange
F-Lite 50-406 og slange

…jeg så at den ene slange havde haft et “blowout”, der var intet  at se på dækket. Den anden slange var der et lille hul, altså en ganske almindelig punktering.

Som skrevet, er der blevet kørt 2700 km med F-lite uden én eneste punktering, meget godt klaret i “DK Flinteland”. Ved nærmere eftersyn, var det tid til at skifte dæk, da F-Lite er slidte nu, at fortsætte med dem, vil betyde flere punkteringer. Selvom de umiddelbart ikke ser slidte ud, kan det mærkes.

F Lite slidtage
F Lite slidtage

På Strada sidder dækkene vinklet, så fordækkene bliver slidt hurtigere på siden der vender indad. Her er det ydersiden

F Lite forskel slidtage på Strada
F Lite forskel slidtage på Strada Ydersiden

Set fra den anden side..Indersiden

F Lite slidtage på Strada anden side
F Lite slidtage på Strada anden side…Indersiden

Så på min Strada holder F-Lite 50-406 til omkring 2700-3000 sommer kilometer, om det er godt eller dårligt, kommer an på hvor mange kilometer der køres en sommer. I år har det være udmærket, men hvis det havde været en sommer hvor jeg skulle cykle mange flere kilometer, kan det hurtigt blive til en del dækskifte.

Nu er Marathon Plus kommet på igen, da det var de eneste nye dæk jeg havde liggende, efter oprydning.

 

Series Navigation<< Velonaut eller Velo AvVinteren kommer igen i år >>

4 kommentarer til “2700 km første punktering på F-Lite 50-406”

  1. Jeg har kørt med Kojak 35×406 her i sommer, jeg plejer ellers at køre med F-LITE 50×406, men jeg skulle prøve noget andet i år. Jeg har (indtil nu) kun haft én punktering på 3. dag jeg kørte med dem. Det var i øsende regnvejr og jeg kunne høre stenene sætte sig fast i dækkene. Efterfølgende har jeg et dækjern af metal liggende lige ved min hånd, så jeg kan “skrabe” den på dækkene mens jeg kører, så stenene falder af igen inden de når at komme igennem dækket. I tørvejr hænger stenene ikke fast på samme måde. Det var lidt den samme erfaring jeg havde med F-LITE, jeg prøvede kun at punktere i regnvejr, aldrig i tørvejr.
    Bagdækket har alle somre været Kojak 50×559 og jeg har (endnu!) ikke punkteret på det.
    Til vinter kommer Schwalbe Maraton Plus på igen 🙂

    1. Hej Halfdan

      Hvor mange kilometer har du kørt med dem? Antallet af kørte kilometer plejer at hænge sammen med hvor meget jeg punktere. Som skrevet tror jeg ikke der er mere end 3000 kilometer i F-Lite, måske kan der hentes et par 100 kilometer mere ved at bytte dem rundt halvejs. Du kender jo selv til det, at vores hjul på Strada vinkler, så de bliver slidt mest på indersiden.
      Til det jeg har cyklet denne sommer, har F-lite været tilfredsstillende.
      Kojak har jeg prøvet andre år, og de er ikke særlig holdbare eller modstandsdygtige over for alle de flintsten heroppe, og på lange ture med bagage er de elendige, og som fordæk taber de nemt kontakten med vejoverfladen på kurvet veje når det er vådt, men til race i tørt vejr er de gode.

      Ps. Ærgerligt du ikke kommer til DM :-/

      Med “velotosse” hilsen 😉
      Søren

  2. I have 40 mm Shredda front tires and Marathon Almotion in rear. I have to say that I’m bit suprised, because not a single puncture yet after about 6000 km. There are also lots of flintstones here in Finland, but they try to clean them out of cycle paths every spring.

    1. Hello Sauli

      Often I am also surprised when I’re trying new tires, or try to use tires I’ve tried before, but it always lasts until the first punctures, so I can look at the flat tire and say, “I knew it” 🙂

      Try searching http://www.velostrada.dk/sog/ on my blog with keyword “DÆK”, which you will find flat tires, your Schredda tires was also praised by a team of Germans velonauts I had as guests, but that was before they had cycled in Denmark. 😉

      There is no doubt that there are many good tires, but there is so far only one front tire that covers my needs, and it is M +, as it can hold between 6 to 15,000 kilometers, which means a portion if you run 1000-3500 kilometers every month, depending on the season. Punctures are minimal. Of course, there are disadvantages. Speed is a bit lower, but in return, you need not worry about a puncture 90 km / h down the hills

      So I am still waiting for the perfect tire 🙂

      Best regards
      Søren/Velostrada

Skriv en kommetar